Showing posts with label tazkirah. Show all posts
Showing posts with label tazkirah. Show all posts

Tuesday, May 31, 2011

Kenapa Wanita Bengang Apabila Dicondemn ??

Assalamualaikum wbt..



Aku pelik la,sebab ape ramai minah-minah yg bengang bila lelaki condemn pasal wanita ? Contohnya bila ada entry yg sebut pasal aurat wanita, pasal wanita skunk yg suka tunjuk body, yg free hair, yang suka pakai sanggul, kenapa diorang akan bengang pastu condemn lelaki balik ?

Adakah diorang ingat tujuan lelaki condemn2 ni sebab nak timbulkan peperangan kaum ke ? Adakah sebab lelaki ni nak timbulkan sentimen perkauman (lelaki vs wanita) ?? Adakah sebab diorang ingat lelaki ni nak tunjukkan bahawa kaum lelaki ni lebih baik ??

Jawapan aku adalah TIDAK !!

Bagi aku, aku buat entry macam tu sebab aku nak diorang sedar bahawa tanggungjawab wanita nak jaga aurat, jaga akhlak, lebih rumit dari lelaki, SEBAB APA ??????????

Sebab Islam amat memelihara maruah kaum wanita.That's it.

Korang kena jaga aurat lebih rumit dari lelaki,tutup segalanya sampai tinggal muka dengan tapak tangan je,kaki tu pun tak leh dilihat oleh bukan mahram,rambut tu aku tak payah cakap la,semua dah tawu,tudung pun bukan sebarangan tudung je yg korang leh pakai,bukan pakai sedap mata je korang nak pakai tudung.

Tudung tu kena menutupi lebih dari paras dada,dan kain tu tak leh jarang.Sebab buang masa je korang pakai kalau nampak jugak body dan nampak jugak warna rambut tu.Baik korang tak pakai apa-apa langsung.Dosa tetap dosa.

Pakaian korang pulak kena longgar,tak leh menampakkan bentuk tubuh korang,langsung tak boleh,sebab hukumnya kalau nampak bentuk badan,sama ja macam korang tak pakai seurat benang pun.Baik bogel je kan kalau dah macam tu ? Ha tau pun malu.So longgarkanlah pakaian korang tu.Biar labuh,nampak sopan.

Korang nak kuar tu,tak payah la duk bagi nampak menarik perhatian sgt,buat apa kalau orang semua melopong tengok korang,sedangkan dalam masa yang sama,dosa duk masuk berguni-guni ?? Rugi je kan ?? Yang duk melopong tengok tu kejap je pun,bukannya korang nak buat suami pun suma tu kan ? Kan ? So baik pakai biasa ja tetapi sempurna.Wangi-wangian tu tak payah la,tabarruj,haram je kalau ada lelaki yang tertarik.

Kaki tu pun tak leh dilihat oleh bukan mahram.Sape yg suke duk pakai selipar je kuar umah tu,atau kasut tinggi pun,make sure pakai sarung kaki yg legap,yang tak nampak warna kulit.

KENAPA SAMPAI KE TAHAP ITU KORANG KENA JAGA ??

Aku rasa korang sendiri tau jawapannya.Ya,sebab korang adalah perhiasan dunia.Seindah perhiasan dunia adalah wanita yg SOLEHAH,bukan wanita yang SEKSI,bukan wanita yang FREE HAIR,dan bukan juga wanita yang TAK MENUTUP SEMUA AURAT DENGAN SEMPURNA.

Kalau korang tutup aurat dengan sempurna,semuanya korang jaga,so atas dasar ape korang nak bengang kan ? So nampak sangat yang bengang2 tu semuanya yang tak menutup aurat dgn sempurna la tu.

Aku petik dari entry aku yg lepas mengenai hantaran kahwin yang tinggi,ada satu perenggan yg ramai orang cakap diorang suka perenggan tu,iaitu 

"So kesimpulannya,tak payah la korang nak letak harga tinggi sangat anak perempuan korang tu,kalau yg tertib lendit,tudung labuh,belajar tinggi-tinggi,sopan santun,takpe la jugak nak letak tinggi sikit,sebab diorang susah nak dicari dan amat berharga.Tapi kalau si anak tu yang free hair,yang kuar lewat malam balik awal pagi,yang perangai mengalahkan jantan,yang mengaji tak tinggi,sebab dulu asyik ponteng je,yang macam ni korang nak letak mahal - mahal ? Aku bukan nak hina sapa-sapa,tapi ini fakta,kalau dah si anak tu perangai yang so-so je,so atas dasar ape korang nak letak mahal-mahal ? "

Wahai kaum Hawa,sedarlah kalian bahawa kalian amat berharga dan amat dipelihara di sisi Islam.Semua kewajipan dan tuntutan ni bukan bertujuan nak membebankan kalian,ianya bertujuan nak menjaga maruah kalian,so sedarlah,bukan si lelaki ni nak merendah-rendahkan martabat kalian,sebaliknya lelaki ni nak meninggikan lagi martabat kalian di sisi agama.

p/s - ada gurl yg cakap "jangan ingat perempuan tak pakai tudung ni jahat,kadang-kadang diorang ni baik lagi dari yg pakai tudung".. bagi aku pulak,semua yg x tak pakai tudung tu semua tak baik.Senang je.Sebab dah sure2 dosa,takde pengecualian dalam hal ni bagi wanita.. Kalau solat,puasa,dan semua yg lain,tapi bab bertudung fail,takde guna jugak.

Sekian,salam muhasabah :D

Sunday, May 29, 2011

Taksub Google Menghilangkan Sifat Keperimanusiaan

Assalamualaikum wbt..



Wah ape mende la Farhan AJ mencarut pagi-pagi ni kan.Sebut pasal Google.com lak tu.Kang tak memasal je blog aku kene saman sebab menghina.Hahahaha..

Aku sekali lagi nak ajak korang berfikir sejenak di pagi yg segar ini *aku baru bangun je* .Cube korang hayati dialog di bawah *aku mmg gila dialog pun =_='' *

Ali - Eh Ahmad,aku ade nak tanye ko sikit la..ko kan terer pasal blog-blog ni.Camne ea kalau kita nak buat bla...bla..bla...

Ahmad - (Dia tawu camne nak buat) Alah,ko tanye je pakcik Google..

Korang dapat rasa tak something dari dialog di atas ??

Ya..aku langsung tak salahkan Google tu.Aku nak salahkan si Ahmad tu.Dia tawu ape yg si Ali tu tanye,dia tawu camne nak buat,tapi sebab malas nak explain,atau sebab dulu dia dapat maklumat tu dari Google susah-susah,so dia nak orang lain pun rasa kesusahan nak dapat maklumat tu.

Lama kelamaan amalan bantu-membantu di alam maya,malah di alam realiti pun, akan hilang.Ape - ape sikit,suruh tanya Google,ape-ape sikit,suruh tanye Google.Dah macam Tuhan dah aku tengok diorang buat Google tu.

Salah ke kalau korang tolong jap kawan korang tu ? Cuba bantu dia sedaya upaya.Kalau korang pun mmg dah buntu or tak tawu sangat dah jawapan tu,barulah korang suruh dia search kat Google.Ni tak,belum ape-ape dah suruh kawan tu cari kat Google.

Ya,,mungkin benda ni nampak remeh.Tapi aku seorang yg tengok sesuatu tu untuk jangka masa panjang,bukan setakat setahun dua ni ja,tapi 5-6 tahun nanti,rasanya tak de dah sikap bantu-membantu kat alam maya ni.Ape-ape sikit,sume rujuk Google.Kalau pasal hukum-hukum ,tak nak lak rujuk Al-Quran sedangkan 'database' Al-Quran tu lagi luas daripada Google tu.Yang diorang suke,buat hukum sendiri.Tu je la diorang pandai pun.

So sama-sama la kita fikir ek.Memang la bila dah ada Google,dan semua enjin carian ni,agak memudahkan kehidupan.Tapi jangan la sampai kemajuan tu mengikis sifat semulajadi manusia yg ada dalam diri kita ni.InsyaAllah bila kita tlg orang sekali,Allah SWT tolong kita 2 kali.

Till then,May Peace be Upon You ! :D 

Friday, May 27, 2011

Mengapa Ramai Yang Sesat Akidah ??

Assalamualaikum wbt..



Okeh,aku tak payah cakap panjang,satu blogosphere dah kecoh soal makcik hajjah tu kan,so malas aku nak rewind balik.Lagipun bukan pasal tu aku nak cakap malam ni.Aku nak ajak korang berfikir,sebab ape ek semakin ramai yg sesat sekarang ni ? Bukan sesat jalan nak g tempat mane-mane, ini sesat akidah.

Setelah direnung-renung kembali,aku membuat hypothesis terdapat beberapa perkara yg menjadi pemangkin ke atas gejala rosak akidah yang semakin berleluasa sekarang ni.

1.Kurang Pendedahan Agama

Point ni aku tujukan kepada keluarga-keluarga yg mungkin tidak membesar dalam suasana bi'ah islamiyah atau suasana keislaman.Maybe ada anak-anak yg lahir-lahir je,dah dibawa ke luar negara,tempat-tempat yg kurang pendedahan agama Islam ni.Mak bapak pulak tak de lak rasa tanggungjawab nak didik anak-anak diorang dengan asas agama Islam ni.

So bila budak tu jadi besar,dia akan rasa pelik dgn agama Islam.Kenapa kena solat,kenapa kena tutup aurat,kenapa lelaki tak boleh sentuh perempuan yg bukah mahram,dan pelbagai lagi.Dan apabila soalan-soalan itu tak dijawab,so mula la dia nak buat definisi sendiri.Ilmu Islam ni mmg tak dapat difahami dengan hanya menggunakan logik akal.Sebab tu sejak kecil,kita kena ajar dah anak-anak ni dgn konsep Tauhid,Rukun Islam,Rukun Iman semua tu.Bila akidah dia dah ada,so dia tak kan rasa janggal dengan hukum Islam ni. "Awal-awal agama ialah mengenali Allah" .. 

2.Salah Faham Konsep Agama

Ya,banyak dari golongan sesat ni,dahulunya datang dari institut-institut agama,seperti sekolah agama,pondok-pondok,dan lain-lain.Tapi kenapa diorang bleh sesat ?? Kalau orang biasa,sure dia akan anggap kalau dah nama pun budak skolah agama,mengaji agama tinggi,mesti la alim,ilmu agama tinggi,dan macam-macam.

TETAPI,harus diingat, sifir dia macam ni, "Bertambah ilmu agama,maka bertambahlah persoalan mengenai agama di dalam kepala,dan bertambahlah juga godaan syaitan" ... Bila dia belajar agama tinggi,so minda dia akan meronta-ronta untuk mengetahui lebih dalam lagi ttg misteri-misteri dan persoalan agama ni,dalam pada itu,syaitan-syaitan yang lebih tinggi pangkat akan dihantar untuk menggoda golongan ni,sebab ilmu agama diorang lebih tinggi berbanding orang biasa.'

So, mereka-mereka yang "tersungkur"  atau terpedaya dalam usaha nak membongkar rahsia yg lebih mendalam ini,akan goyah akidah,dan lama-lama terus jadi sesat.Diorang akan mengeluarkan lebih banyak kenyataan yg songsang dan tak menepati syarak.

_______________________________________________________________

Cukuplah 2 point dulu aku utarakan kali ni.Sapa ada pendapat atau nak tambah,bolehlah komen di bawah.Bersama-sama kita memahami golongan sesat akidah ni.Sekian,Assalam.. 

Sunday, May 22, 2011

Tak Payah La Fanatik Sangat !!

Assalamualaikum wbt..

Fanatik ? Diambil dari kata dasar fan yang bermaksud peminat.Fanatik ni bermaksud taksub dengan sesuatu perkara,benda,personality,dan sebagainya.Contoh,peminat fanatik Justin Bieber.Maksudnya mereka yang meminati Justin Bieber sangat-sangat sehingga segala perkara tentang Justin Bieber mereka tahu.

So hari ni aku nak ajak korang diskus sikit mengenai fanatic ni.Seperti biasa,aku tak nak jatuhkan hukum sebab aku sendiri tak layak nak jatuhkan hukum.Just mengajak korang berfikir sejenak.

Boleh ke jadi fanatik ni ea ? Tak salah ke ? Tak mempengaruhi kehidupan ke ? Tak mempengaruhi akidah ke ?

Jawapannya terletak di bahu korang masing-masing,bagaimana korang aplikasikan atau definisikan fanatik tu mengikut korang.Bagi aku,fanatik tu tak salah,selagi mana tidak membuat sebarang perbuatan yg menyalahi syarak.Fanatik tu sendiri ada kebaikan dan keburukan.Contohnya,kita fanatik dengan subjek matematik.Kebaikannya kita mungkin akan score tinggi bagi subjek ni dalam exam,keburukannya pulak maybe kita tak minat subjek lain,asyik buat latihan math je.

Tetapi,aku kesal sebab masyarakat Melayu Islam kita sendiri zaman sekarang,bila fanatik ni,mula diorang nak buat perkara tak senonoh dan menjijikkan.Contoh,diorang ni fanatik pasukan Manchester United,sampai buat tatu kat badan dengan lambang kelab MU ni,tu dah fanatik sampai memudaratkan sebab berdosa besar buat tatu ni.

So pandai-pandai la korang kawal fanatik korang tu ye.Jangan la sampai orang nampak korang ni jijik hanya kerana fanatik yang melebih-lebih.Macam baru-baru ni,Justin Bieber datang Malaysia,korang bleh tengok sendiri macam mana gadis-gadis melayu dan ISLAM kita,terkinja-kinja,terjerit-jerit,time ada sorang budak gurl yg Justin tu tarik naik atas pentas time dia nyanyi lagu One Less Lonely ke ape tah tajuk lagu tu,muke teruja sangat-sangat,siap nak pegang pipi si mamat jambu tu.Elok ke buat macam tu ? Sure korang tawu dia tu bukan islam,apatah lagi dia bukan muhrim,yang sampai nak gi pegang pipi dia tu apekehal ?? Guna otak der.

Cuma ingat, "fanatik tak menghalalkan segalanya."

In fact,aku sendiri ada jugak fanatik.Aku fanatik dengan semua benda yg berwarna hijau,kecuali sayur.Haha.. check this out !!

Ni baru 5 Item je,banyak lagi,cume ini je mampu aku snap pic malam ni..hehe

So natijahnya,janganla fanatik sampai melebih-lebih. :D Sekian Assalam



Friday, May 20, 2011

Tidak Boleh Pakai Serban,Boleh ke ?

Assalamualaikum wbt..



Wah...Farhan AJ ni dah giler ke buang tebiat ? Tetibe je kate tak boleh pakai serban.Maybe dia tengah tension kot.Tu yang tak leh fikir betul-betul.Atau maybe saja nak tarik perhatian orang kot.

Dan macam-macam lagi persepsi orang sebelum baca entry aku kali nih.Hahaha..Aku rasa maybe yang last sekali tu betul.

Entry kali ni lebih berbentuk pendapat aku,berkenaan pakai serban atau kopiah semasa menunggang motosikal.Aku tak judge hukum ke,ape ke,sume tak.Aku just nak pendapat korang jugak la di bahagian komen.

Aku tak sure,tapi aku ada gak la dengar dulu kerajaan bagi kelonggaran kepada tok-tok aji,nak pakai serban naik moto,tak payah pakai helmet.Betul ke ? Sebab tadi time nak pergi solat jumaat,aku nampak ramai la yg macam tu,pakai serban atau kopiah,tapi tak pakai helmet.

Aku nak tanya,helmet tu sebenarnya perhiasan ke ? Fesyen ke ? Atau simbol keganasan ke ? Kot la korang anggap helmet tu simbol keganasan,asyik tengok citer rempit hasil karya pengarah Tanah Air kita yang 'hebat' tu la kan ? 

Aku tak kecam langsung orang nak pakai serban or kopiah,in fact aku sendiri pernah jadi taksub dgn pakai serban ni kat skolah menengah dulu.Dari form 1 sampai form 5 aku tak pernah tinggal.TETAPI,biarlah kena pada masa dan tempatnya.

Bayangkan korang pakai serban,or kopiah,menunggang moto,tiba-tiba jadi kemalangan ke,korang melayang ke sebab eksiden,kepala terhentak kat atas jalan,adakah korang selamat ? Bagaimana pula kalau korang pakai helmet ? Yang mana lebih selamat ? Jawab guna otak yang REAL,jangan jawab atas dasar ego ye.

Sudah tentulah pakai helmet lebih selamat,dan bukannya serban atau kopiah.Sebab serban dan kopiah tu berfungsi untuk menahan rambut dari melindungi dahi ketika bersujud,dan bukannya untuk tujuan perlindungan di jalan raya.

Di sinilah pentingnya Sunnatullah.Apa yang Allah SWT dah tetapkan.Kalau nak selamat di jalan raya,kena la pakai perlindungan yang betul.Kalau korang rajin,korang boleh baca entry lama aku berkaitan Sunnatullah ni > Sunnatullah dan Kaitan Dengan Kejayaan .. Aku bagi contoh,korang tanam pokok,tapi korang tak letak baja,tak jaga betul-betul,tak siram air.Korang hanya solat dan berdoa sahaja supaya pokok tu subur ? Adakah pokok itu akan subur ? 

Aku sure jawapannya lebih kepada tidak.Sebab Allah dah tetapkan,pokok memerlukan air dan nutrien yg cukup untuk tumbuh subur,dan bukan sekadar doa dan ibadat.Sama la macam keselamatan jalan raya.Kita sendiri tau,nak selamat,kena pakai perlindungan yg cukup dan tepat,bukan sekadar doa dan tawakkal.Setakat pakai serban,tak menjamin langsung kita akan selamat atas jalanraya.

So berbalik kepada serban dan helmet tadi,korang pakai serban pun,ianya tak menjamin keselamatan korang sebab serban bukan untuk perlindungan di jalanraya.Helmet dah dicipta dengan ciri-ciri khas untuk melindungi kepala korang dari hentakan yg kuat.So helmet lah pilihan yang lebih BIJAK untuk dipakai ketika menunggang motor.

Maybe ada la org yg sempit fikirannya,nak komen kat aku,"mungkin sebab dia pakai serban atau kopiah,Allah SWT akan melindunginya dari bahaya dan bencana".Tolonglah jangan jumud sangat.Aku tau la pasal rahmat dan berkat ni.Korang nak harapkan bantuan Allah SWT tanpa USAHA ? Iaitu dengan memakai alatan yg memang dah dikhususkan untuk tujuan keselamatan ? Yet korang stil nak cakap pasal rahmat dan berkat Allah ?

Fikir dua kali sebelum korang cakap macam tu.Kita perlu ada usaha yang betul,baru berdoa dan tawakkal.Setakat harap Allah nak lindungi korang kat jalanraya,tapi korang sendiri tak jaga ciri-ciri keselamatan,boleh blah la.Doa dan tawakkal,harus diiringi dengan USAHA.

Hope korang faham apa aku nak cakap ni.Sebarang komen amatlah dialukan..Assalamualaikum.

Tuesday, May 17, 2011

Pasaipa Susah Sangat Nak Berbelanja ?

Assalamualaikum wbt..



Masyarakat kita hari ni semakin lama semakin pelik.Benda yg patut buat,dia tak buat,benda yg tak patut buat,dia buat pulak.Korang pening dah kan ? Tunggu..aku nak peningkan lagi..

Kali ni aku nak cakap pasal penggunaan duit.Dan kepada yang mengenali aku,sure la sedar bahawa entry ni jugak ditujukan kepada aku.

Kenapa hari ni,kita sanggup berbelanja besar untuk perkara yg tak berfaedah,sedangkan benda yg kita perlu,kita susah nak buat kerja tanpanya,susah pulak kita nak beli.

Analogi yg aku nak bagi kat sini cukup mudah.

RM10, kalau guna main kat Arked,kat tempat video game,kat cc,terasa macam sikit je nilainya.Tapi dengan RM10,bayangkan berapa bungkus nasi lemak atau nasi ayam dah kita boleh beli ? Hidangan Snack Plate KFC pun boleh aih dengan Rm10 tu.

Satu lagi analogi aku bagi,kita sanggup habis beratus ringgit nak beli CD Game yang ori,Dawn of War la,DOTA lah,dan lain-lain.Tak terasa pun sayang duit tu bila selamber je beli CD game mahal-mahal,ada yg mencecah rm200++ !! Tapi dengan 200 tu,kita dah bleh beli buku rujukan tambahan,boleh beli alat keperluan tulis,dan pelbagai lagi alat yg berfaedah.

So kepada kawan-kawan,berfikir masak-masak sebelum seluk poket nak buka dompet tu.Adakah kita benar-benar pasti ini apa yang kita nak beli ? Bergunakah untuk kita untuk matlamat jangka masa panjang ?

Sekian sahaja.Assalam

Sape Ajar Korang Pasal Hukum Karma ??

Assalamualaikum wbt..



Tajuk kali ni mmg hot sikit.Sebab ramai yg guna,and ramai yg bangga bila dapat gunakan benda ni untuk menakutkan kawan-kawan yg lain apabila dia dianiaya.Kononnya hebat bila dapat sebut benda ni.

HUKUM KARMA 

Seperti yang dinyatakan oleh MEREKA yang beramal dengan Hukum Karma ni,

Hukum karma, suatu pengertian tentang pembalasan atas perbuatan baik maupun buruk oleh seseorang, akan dibalas di dunia. Jika seseorang melakukan perbuatan, dan ia tak mendapat balasan selama ia hidup di dunia, maka akan dibalaskan kepada keturunan maupun kerabatnya.

Atau istilah dalam bahasa Inggeris yang popular dikaitkan dengan Hukum Karma ini iaitu "what goes around,comes around"

Sekali lagi,sepertimana entry-entry aku yang sebelum ini,aku nak tanya korang,sape yang ajar korang hukum karma ni ?? Kawan-kawan ? Cikgu ? Mak Bapak ?

Aku rasa korang belajar dari kawan-kawan.Sebab aku cukup yakin bahawa golongan cikgu dan ibubapa dah cukup pengalaman hidup dan agama diorang,tak akan diorang ajar benda ni kepada anak dan anak murid diorang.

Seperti biasa juga,kita hayati dialog di bawah :

Nabil - Takpe..ko buat aku macam ni ye Rosli.Ko tunggu la.Hukum Karma akan balas perbuatan ko kat aku ni ..

Rosli - Hukum Karma ?? Menatang apa tu ??

Ya,seperti biasa juga,Hukum Karma ni hanya digunakan oleh org yg tak belajar,tapi nak buat macam dia belajar.Seperti entry yg lepas,aku memetik hadis Rasulullah SAW yang mengatakan,Sesiapa yang beramal tanpa ilmu,yakni dia buat sesuatu ikut orang je,padahal dia sendiri tak tau betul ke tak,adalah orang yg BODOH.

Kepada sesiapa yg suka guna sangat istilah HUKUM KARMA ni,aku nak minta korang datang bawak Dalil-Dalil dari Al-Quran ke,As-Sunnah ke,Ijmak ke,Qiyas ke,yang menyebut berkenaan hukum karma ni.Boleh tak ? Aku sure sampai kiamat pun korang tak kan jumpa.Sebab dah jelas,HUKUM KARMA tiada dalam Agama Islam.SO yang gedik pi guna tu buat apa ??!!

Dalam Islam,jika perbuatan seorang tu tidak dibalas di DUNIA,maka dia akan dibalas di akhirat.Itu konsep dalam Islam.Tak de pulak Islam menyebut,kalau perbuatan dia tak dibalas di dunia,maka anak cucu cicit dia pulak akan menanggung balasan perbuatan dia.

So Dari Mana Datangnya Hukum Karma ni ??

Sem lepas aku ambil subjek Religions In Malaysia.So aku come across la istilah ni.Hukum Karma hanya ada di dalam Agama bersifat dewa dan Tuhan yg pelbagai,contohnya Hinduism,Buddhism,dan juga dalam Sikhism.Maksudnya,orang yang beragama Hindu,Buddha,dan Sikh saja yang percaya hukum karma ni.

Hukum Karma ni juga dikaitkan sengan prinsip Samsara,iaitu penukaran roh manusia setelah dia mati.So kalau KARMA (perbuatan dia di dunia) baik,mana ketika Samsara,dia akan dilahirkan semula sebagai manusia atau lebih tinggi,bersatu dengan Tuhan,iaitu mencapai Peringkat Nirvana atau Moksya.Tapi kalau KARMA dia tak elok di dunia,maka dia akan dilahirkan sebagai benda yg lebih hina,sama ada tumbuhan,haiwan,hantu pervert,dll.

So itu konsep KARMA ! Dalam agama lain ! Takde langsung dalam Islam ! So kenapa kita umat ISLAM yg dah ada Rukun Islam dan Rukun Iman ni stil nak percaya dan guna hukum karma ni ????

Untuk Mereka yg SANGAT2 BERIMAN DENGAN HUKUM KARMA ni,mungkin nak perjuangkan jugak kepercayaan suci diorang tu dengan mengaitkan karma dengan kifarah dalam Islam.Yes,Mmg konsep KIFARAH dalam Islam ada sikit macam Karma.Tapi bezanya lebih banyak.

Kifarah tu balasan Allah bagi si pelaku salah untuk membuang dosanya di dunia,dan didatangkan dalam pelbagai bentuk,contohnya,kematian ahli keluarga terdekat ke,jatuh ketika tengah jalan ke,rumah dirompak ke,dan lain-lain yang tidak melibatkan kelahiran semula atau ape2 je yg mengarut tu.Tetapi,Karma melibatkan kelahiran semula sesuatu roh itu.Korang nampak kan perbezaan Karma dan Kifarah walaupun kedua-duanya melibatkan "balasan perbuatan" ?? Itulah perbezaan Islam dan agama yang lain.

Tepuk dada,tanya iman.Aku dah sampaikan apa yg aku tau,dan dah nasihatkan.Terpulanglah pada korang nak berubah atau tak.Cuma jangan duk menyesatkan orang lain.Umat Islam sekarang ni dah ramai yg ditindas,semua angkara kebodohan kita sendiri.Saling nak menjatuhkan.

Nak penjelasan lebih lanjut,klik di sini >

Sekian.Assalamualaikum.


Sunday, May 15, 2011

Kita Ni Hebat Kah ?

Assalamualaikum wbt..



Hurm..aku actually mmg tengah takde mood yang amat.Tapi memikirkan bahawa aku perlu asingkan masalah kehidupan peribadi dan juga carier aku sebagai blogger ni,maka aku usahakan juga untuk update entry aku malam ini.Cuma,maybe pendek je kot.Tak tawulah.Aku tak janji.

Malam ni aku nak cakap mengenai mentaliti manusia.Atau aku detailkan lagi,mentaliti manusia yg suka menilai.Atau aku detailkan lagi,mentaliti manusia yg suka menilai manusia yg lain berdasarkan kehendak sendiri.

Mengapa perlu begitu ?

Aku bagi contoh dialog kat korang.Aku memang suka bagi dialog sebagai contoh.

Ahmad : Ko ni kan Mail.Kenapa la susah sangat nak diajak keluar ? Kawan-kawan ko yang lain senang je aku nak ajak keluar.Ko ni anak manje ke.Buat ape ko hidup kalau asyik nak terperap dalam rumah je.Hidup ni kena enjoy beb.Jumud la ko ni Mail.

Mail : Hey Ahmad,aku tak suka keluar rumah pun,tak semestinya aku teruk.Sape cakap org yang keluar rumah tu bagus,dan tak keluar tu tak bagus ?

Dan begitulah juga kita kan ? 

Hanya kerana seseorang tu tak sama dgn kita,minat yg lain dari kita,terus kita nak nilai dia macam-macam yg negatif.Padahal mungkin dia hebat di bidang yg lain.

*Blogger yg hebat,terer coding,Nuffnang sampai beribu-ribu,mungkin merasakan org seperti beliau lah yg hebat,so sape2 yg tak terer coding,bagi dia,manusia yg tak hebat.

*Seorang usahawan yg berjaya,meletakkan nilai "hebat dalam bisnes" sebagai syarat nak jadi manusia hebat.So sape yg tak hebat dalam bisnes,bagi beliau,adalah manusia yang tak hebat.

*Seorang yang bijak memimpin,jadi pemimpin di beberapa persatuan yang besar,merasakan "bijak memimpin" sebagai satu-satunya syarat nak jadi manusia yg hebat.So sape yg tak pegang jawatan tinggi macam dia,adalah manusia yang tak hebat,bagi dia la.

Kenapa kita harus meletakkan status "harus menjadi seperti aku" sebagai syarat nak jadi manusia hebat ? Hebat sangat kah kita ni,untuk menilai manusia lain sebagai tak hebat ?

Tepuk dada,tanya iman.Mungkin orang yg kita nilai sebagai tak hebat tu,lebih hebat di bidang lain.So stop dari judge orang ikut suka hati kita je.Sekian.Assalam

Saturday, May 14, 2011

Nokia vs Sony Ericsson

Assalamualaikum wbt..



Wah..lain bebenor entry aku hari ni.haha.Selalu duk bajet hot emo je kan,atau tak habis-habis fire orang.Tapi hari ni malas la plak nak buat sume tu.Hari ni meh nak bagi korang tips-tips sikit pasal handphone ni.Kepada yg tengah konpius monpius nak beli handset tu, ce cube usha-usha sikit info yg aku bagi nih.

Untuk mereka yg ingin membeli orang gaji handphone dengan budget yang sederhana, that means between 500-1000 (urusniaga dalam ringgit malaysia sahaja =.='' ), mesti akan konpius antara nak pilih handphone jenama Nokia atau Sony Ericsson (SE).Yelah,kalau tanye sape pun yg mengikuti perkembangan handphone ni,kedua-dua jenama ni je yg mendominasi negara kita ni.Tu pun kalau dah tolak jenama-jenama mahal macam Apple Iphone atay Samsung HTC la..diorang ni geng kelas atasan.Kita cakap untuk kelas sederhana.

Malahan,kedua-dua jenama ni,Nokia dan SE ni , saban hari mengeluarkan model-model terbaru.Antara yg femes dari Nokia sekarang seperti E7,C6,N8, manakala dari SE adalah seperti Xperia X8,Xperia X10 Mini.Nokia masih obses dengan OS Symbian diorang manakala SE dah berjinak-jinak malah dan optimis dalam menghasilkan phone dengan OS Android.Tak kurang jugak yg menggunakan OS Qualcomm Snapdragon.

So,apa yg Nokia ada melebihi SE,dan apa pula yang SE ada,yg melebihi Nokia ?? Zasss...Jom terjah !!

User Interface (Antaramuka)

Bagi aku la,aku prefer Nokia lagi.Sebab interface Nokia lebih mesra pengguna berbanding SE.Interface Nokia ni ibarat komputer.Senang nak mark,nak pindah file antara storage,ada antivirus untuk Symbian.Tak banyak transition animation yg melembabkan RAM.Macam SE,interface dia banyak menggunakan graphic yg tinggi.Untuk pengguna yang menaip mesej dgn laju atau ape-ape je la dengan laju,Nokia lebih sesuai untuk diorang.

Operating System (OS)

Untuk yang ni pulak,aku prefer SE pulak.Sebab Nokia ni,aku mmg minat OS Symbian diorang,cuma macam ada something kureng sikit la.SE lak sekarang ni banyak menggunakan Android,which is kita sedia maklum,didatangkan dengan Android Market,dan berjuta-juta applikasi percuma boleh dimuat turun,sume gempak-gempak plak tu.Memang la Nokia ada Ovi Store,tapi applikasi dalam tu so-so je.Tak gempak macam Android Market.Lagipun,Android OS lebih stable berbanding Symbian.And peratus untuk 'hang' tu rendah.

Reka Bentuk

Aku rasa dari reka bentuk,SE gempak lagi la.Sebab dia perlbagaikan reka bentuk macam Candybar,Slide,Side-slide,Clampshell,dll.Cuma aku rasa SE takde lagi jenis QWERTY kot,macam BB tu.Nokia plak,mmg banyak jugak reka bentuk,cuma kebanyakannye sama je.Cuma ada 1 atau 2 perbezaan je.Maybe dah kurang idea sangat dah kot.E7 dengan N8 tu lebih kurang je,cuma E7 ade slide je.Reka bentuk SE jugak sumer stylish.Gempak dow.Nokia ni sume macam banyak petak je.

Music

Music ni aku susah la nak cakap.Sebab masing-masing ada music edition tersendiri.Nokia ada XpressMusic manakala SE ada Walkman.Dua-dua gempak,cuma Walkman maybe lebih gempak kot sebab ada Equaliser Mega Bass,ditambah pulak dengan earphone SE Bass Reflex,memang gempak bagai la.Nokia walaupun ada Equaliser Bass Booster,tapi stil tak leh challenge ke'gempak'an Mega Bass SE.Tapi dari segi earphone jack lak,aku selesa Nokia.Sebab kebanyakkan model Nokia sume guna standard earphone jack,iaitu 3.5mm,macam yg korang guna kat Mp3 dan Mp4 korang tu.SE lak menggunakan Port dia sendiri,yg panjang sikit tu,dan share lak dengan port untuk charge.So susah la korang nak dengar lagu sambil charge.

Camera

Fuh ! Bab camera ni sulit dan rumit sikit.Dua-dua mmg sama gempak.Sony maybe gempak la sebab diorang ada CyberShot,tapi Nokia pun tak kurang hebatnya sebab banyak model yg menggunakan Carl Zeiss Vario Tessar lens.Lensa jenis ni mmg kualiti gambar dia bagus.Tapi mmg menang kat SE lagi la kot,sebab camera application diorang lagi senang nak handle,dan flash diorang lebih gempak.Nokia N82 je kot yg gempak bagi aku dalam family Nokia,sebab guna Xenon Flash.

OK,tu je la kot sikit-sikit yg aku tau pasal Nokia dan SE neh.Actually banyak lagi aku nak membebel,tapi bimbang entry ni jadi panjang berjela,so better aku stop dulu,sambung buat part 2 pulak nanti.Wakakakkaa..So semoga korang buat pilihan yang tepat ye.Sekian Assalamualaikum :D

Blogspot Dah Ok, Aku Je Tak Ok..

Assalamualaikum wbt..



Syukur alhamdulillah blogspot punya server dah ok..2 hari kot down..xleh update langsung..so kepada blogger2 blogspot tu,sila la qada balik entry korang yg terbengkalai 2 hari ni ye..

Tapi,ada beberapa perkara yg mmg buat aku tension disebabkan down server ni..kalau setakat server down,aku ok lagi..tak leh update entry je pun..ni tak,siap ada dua entry latest aku dia sedut bagi hilang..maka tinggallah entry pengalaman aku bawak keta ni je yg tinggal sebagai entry latest,..hangin tol aku..

Dah la dua entry tu entry yg penting..satu mengenai Kaza Wakaza yang boleh merosakkan akidah apabila kita merungut perkara yg dah lepas..kaza wakaza ni maksud perkataan dalam satu hadis yg mengingatkan kita agar tidak merungut tentang perkara yg lepas, kerana ianya boleh membuka ruang kepada syaitan untuk menghasut..

Satu lagi mengenai kesilapan masyarakat zaman sekarang yg sesuka hati mentafsir ayat Al-Quran guna kepala otak dia sendiri mengenai ayat alquran bermaksud "tiada paksaan dalam agama" .. ayat tu diturunkan untuk memberitahu kita bahawa Islam tidak membenarkan umatnya MEMAKSA org kafir dan yg bukan Islam untuk memeluk ISlam.. itu lah sebab sebenar ayat tu diturunkan..bukannya macam yg orang kita duk guna sekarang ni..bila kawan suruh pakai tudung,dia jawab tak nak,sebab tiada paksaan dalam ISLAM..tu la org yg terlebih pandai..benda tu dah mmg WAJIB..tiada timbul soal paksaan.. dah mmg WAJIB..

So itu je REVIEW untuk dua entry aku yg dah terdelete akibat server down selama 2 hari ini..So hope korang stil menunggu entry baru dari blog ini..Thanks atas sokongan anda selama ini..Sekian..Assalam.. :D

Thursday, May 12, 2011

Tiada Paksaan Dalam Agama ?? Sape Ajar ??

Assalamualaikum wbt..



UNTUK MANUSIA YG MAMPU BACA ENTRY SAMPAI HABIS SAHAJA !!

Okey..satu lagi entry emo dari aku..biarlah kan aku nak buat entry emo pun kan..asalkan tidak lari dari syariat Islam..

Baru-baru ni aku terbaca satu entry gurl ni,dia free hair,dia marah sebab ada org cakap perempuan free hair ni banyak dosa..Actually aku nak tergelak pulak baca entry dia..Sebab apa ? Dah memang sape free hair,mmg dosa pun..tak kan dia tak belajar..hahaha..

Kemudian,di ruangan komen,ada la sorang tu cakap macam ni :-

"saya setuju dgn awak, tapi, kita kan wajib bertudung. tp takpelah, dalam islam kan xleh dipaksa

p/s: awak jgn marah saya auu. :) "


Aku tertarik dengan kenyataan si pengomen tu..teringin aku nak tanya dia,dia belajar kat mana yg dalam ISLAM ni tiada paksaan ??

Aku tau,ramai yg nak fire aku dah kan ?? Mesti kalau aku stop entry aku sampai sini saja,nanti penuh la ulama2 muda datang bagi ayat al-Quran Surah Al-Baqarah yg ada perkataan "tiada paksaan dalam agama" tu kat aku kan ? Mesti ramai yg cakap aku tak mengaji agama,suka-suka hati je cakap tak ada dalam al-Quran..oke fine..

Sekarang aku nak tanya korang semua,sapa-sapa pun bleh jawab...Yang korang nak guna ayat ni sangat ni,korang belajar bahasa arab sampai tahap mana ?? bahasa arab komunikasi ? bahasa arab tinggi ? bahasa arab a'mmi ? 

Tak tinggi mana pun kan ? sama la macam aku..tak tinggi mana pun..Korang ingat setakat boleh terjemah ayat "la ikrahafiddin" tu , korang terus boleh amal ?? Boleh terus guna untuk fire orang lain,terus boleh guna dalam kehidupan korang ?

Biar aku jelaskan kat sini..KORANG BUKAN ULAMAK PENTAFSIR AL-QURAN...so jangan pandai-pandai je korang nak terjemah ayat alquran pastu nak guna terus..ayat al-Quran tu bukannye teks insyak atau teks cerita kisah dalam bahasa arab yg biasa..dalam tu penuh dengan hukum2 bahasa arab,nahu balaghah semua tu,yg ulama' pentafsir je boleh huraikan..dan bukannya kita..

Okey,sekarang aku nak tanya lagi,kalau dah korang terer sangat nak terjemah ayat ikut suka kan, cuba korang hurai ayat ni lak.

"yadullah maal jamaah" yg bermaksud TANGAN ALLAH BERSAMA MEREKA YG BERJEMAAH..

So,ape korang nak cakap ?? Allah ada tangan ?? macam tu ? yela,kan korang terer nak terjemah2 ni..'yadun' tu kan tangan, so Allah ada tangan la kan ? Mane korang tau Allah ada tangan ? kita tak tau langsung tentang ZAT Allah..jangan suka-suka hati je nak terjemah..'tangan' dalam ayat tu bermaksud 'rahmat' Allah..

Korang nak belajar sesuatu ayat al-Quran tu,semua aspek korang kena tahu...dan salah satunya ialah SABAB NUZUL... sabab nuzul ni bermaksud sebab-sebab penurunan ayat tersebut..Allah SWT bukan turunkan ayat saje suka-suka je untuk Nabi Muhammad SAW..semuanya ada maksud dan kegunaan tersendiri..

Dan berkenaan ayat 'tiada paksaan dalam agama' yg korang suka sangat guna untuk tunjuk alim tu, biar aku bagitau..ayat tu diturunkan untuk mengingatkan kita bahawa TIADA PAKSAAN UNTUK MENGAJAK ORANG KAFIR MASUK ISLAM....maksudnya,kita nak ajak org bukan islam untuk masuk Islam,kita tidak boleh paksa mereka..mestilah dengan kesedaran sendiri..kita hanya boleh  mengajak mereka dan menasihati mereke..

ITULAH MAKSUD SEBENAR TIADA PAKSAAN DALAM AGAMA !!

Ni tidak,baru belajar bahasa arab setahun jagung,dah pandai-pandai nak terjemah ikut sedap kepala dia je..geram aku dengar orang guna ayat ni untuk bebaskan diri diorang dari arahan dan nasihat..macam si pengomen entry kat atas tu la..

Cuba korang bayangkan apa akan terjadi kalau lebih ramai yang suka guna ayat "tiada paksaan dalam agama" ni secara salah ????

i) Mak nak suruh anak solat,anak cakap tak nak,sebab katanya,tiada paksaan dalam agama..

ii) Cikgu suruh anak murid buat kerja rumah,dia cakap tak nak,sebab dalam agama tiada paksaan..

iii) Ayah suruh anak perempuannya PAKAI TUDUNG,dia cakap tak nak,sebab tiada paksaan dalam agama..

Korang nampak tak ??? Nampak tak bencana yang akan terjadi kalau golongan-golongan penafsir ikut sedap kepala ni terus berleluasa ??

So lepas ni jangan guna dah ayat ni..kalau betul dalam agama tiada paksaan,maka Nabi tak suruh la ibu bapa memukul anak mereka yang tak nak solat kalau umur dah lebih 10 tahun..cuba la fikir sikit..

Sebelum nak beramal dengan apa-apa pun,make sure kita ada ilmu dah..kalau tak sure,rujuk kepada ustaz,..bukan hentam keromo sahaja..sebab Nabi SAW sendiri dah cakap,"orang yg beramal tanpa ilmu ini adalah orang bodoh".

Sekian..Assalamualaikum..

Tuesday, May 10, 2011

Mari Mengenal Manusia EGO

Assalamualaikum wbt..



Ha...entry kali ni mmg makan dalam..sebab tuan punye blog pun terasa pedasnya sekali..hahahha..aku nak bagitau korang macam mana nak kenal manusia yg egonya setinggi KLCC neh..manusia jenis ni mmg susah untuk korang deal..serius susah..

Dan manusia jenis ni jugak ramai dibenci masyarakat..aku pun ego tinggi,so aku tau la ape yg selalu diterima oleh insan macam aku nih..OK..end of talk..jom kenali kitorang ...hahahha

*berdasarkan pengalaman sendiri dan pemerhatian penulis*

1) Pemarah

Pergh..yg ni mmg sinonim dengan org yg ego tinggi neh..cukup kuat marah..pantang silap sikit je,tak kena dengan citarasa dia,mmg jadi HULK lah jawabnya..pendek kata,sehari tak marah memang tak sah hidup dia..

2) Susah Menerima Pandangan Orang Lain

Haha..yg ni mmg betul..dah nama pun ego,so mane la nak terima pendapat atau pandangan org lain mudah-mudah..dalam otak diorang dah set,diorang je betu..org lain salah..jenis ni la yg selalu dapat kata-kata macam ni bila argue, "em..ko je la yg betul"..hehe

3) Cemburu Kuat

What ?? Ego tinggi pun cemburu ke ?? eh mestilah..bagi orang ego,ape yg dia miliki,susah dia nak kongsi dengan orang lain..selalunye melibatkan insan tersayang..setakat makanan tu,diorang tak kisah sgt beb..tapi kalau bab insan istimewa,diorang mmg jaga betul..so jangan la pertaruhkan nyawa korang nak kacau insan-insan istimewa manusia ego tinggi nih..mengudang padah je..hehe..

4) Selalu Nak Menang

Yg ni ada kaitan dengan point number 2..kalau argue dengan sesape pun,mesti dia nak menang..cukup pantang dia kalah dengan orang lain...korang argue sampai kiamat pun,belum tentu dia mengalah..buang mase je layan jenis ni..semua nak menang..

5) Suka Menunjukkan Kelebihan Diri

Manusia ego ni cukup bangga dengan kelebihan diri..kalau tengok ada sesape bincang pasal ape-ape,mesti dia nak mencelah..nak kata dia lebih pandai..annoying kan ??

6) Suka Mengongkong 

Hurm..yg ni mmg annoying la..org ego ni suka kongkong hidup orang lain.yela,sume nak kena ikut cakap dia..sampai cara hidup pun kena ikut macam dia..jenuh la kan..

7) Susah Nak Minta Maaf

hahhahaha...yg ni pun satu lagi..orang ego ni,dia salah ke,dia tak salah ke,dia cukup susah nak minta maaf..jaga ego beb..kadang-kadang je maybe dia minta maaf..tu pun nampak macam tak ikhlas..hehe..sabo je la..

8) Lebih Mementingkan Ego Dari Kasih Sayang

pergh.yg ni mmg tahap tinggi punya ego..mmg tahap master la kiranya..kalau kapel..diorang lebih jaga ego dari jaga hati pasangan diorang..kalau gf dia merajuk,mmg tak de la nak pujuk-pujuk..pujuk sendiri la..hehe,,nak clash,ikut suka...guwa tak kesah..haha..teruk kan ? padahal dalam hati tu sayang bagai nak rak..saje tak nak mengaku..ego punyer pasal.

Ok..cukuplah aku bagi 8 je sifat dan sikap orang EGO nih..sape yg nak tambah,silakan..tapi korang ingat la,manusia ni,masing-masing ada pro dan kontra.so even korang bukan jenis EGO,tak bermakna korang lebih baik dari mereka ini..So sama-sama perbaiki diri la ye..

Assalamualaikum wbt...


Kenapa Wanita Sekarang Amat Degil ??

IKLAN !!!! Aku nak minta Jasa baik korang untuk VOTE header blog aku ni dalam Contest WWWOW Digi Award neh..Please la vote ye..klik ikon di atas entry neh..



Assalamualaikum wbt..

Entry kontroversi lagi...Biar lah..aku nak tegur benda yg betul,so tak kisah la sape nak cakap ape pun kan..Aku tulis entry ni sebab dah naik muak tengok pompuan zaman sekarang yg pandai terlebih nak pertikai hukum memakai tudung ni..Ya,..isu yg sudah lama berbangkit,sejak zaman jahiliyah lagi..Tapi aku still nak bangkitkan jugak,sebab dah malas dah aku nak tegur sorang-sorang,so aku buat entry untuk tegur secara ramai pulak..Aku tuju untuk mereka yg berkenaan je,yg tak pakai tudung,pakai pun tak sempurna,so yang tak berkaitan,tak payah sentap lebih-lebih..Sapa yg makan cili,dialah yg rasa pedasnya..

Kenapa wanita zaman sekarang ni degil sangat ea ??

Orang suruh pakai tudung je pun..bukan suruh pergi buat kerja buruh,angkat berat-berat,atau macam-macam lagi benda yg berat atau susah nak dilakukan..Pakai tudung je.susah ke ???

Aku cukup geram la dengar jawapan gurl-gurl ni bila ditanya mengapa masih tidak memakai tudung :-

Diorang jawab : Tak sampai seru lagi..dah sampai nanti kami pakai la..
Aku Komen : aku tak pernah dengar pun dalam Al-Quran kena tunggu sampai seru dulu baru leh pakai..

Diorang jawab : Suami tak bagi ..saya tak nak jadi isteri durhaka..
Aku Komen : Isteri durhaka wak lu..korang tak tawu ke korang tu WAJIB ikut perintah suami HANYA selagi dia tidak menyalahi hukum syarak..atau korang tak tawu yg hukum syuruk mengatakan setiap wanita yg dah akil baligh wajib menutup aurat mereka ?? Bodohnye suami ko..Islam ke tak dia tu..ni mesti kes kahwin laki bangsa lain yg bukan islam..

Diorang jawab : Panas la pakai tudung..
Aku Komen : OH panas ye..apa guna sejuk di dunia kalau di akhirat nanti masuk Ape Neraka yg berjuta-juta kali ganda lebih panas dari panas dunia ?? kalau korang ade otak ,sure korang akan sedar yg perbuatan korang ni tak berbaloi langsung..

Diorang jawab : Malas la nak pakai..
Aku komen : ........ (tahan marah..rasa nak belasah je)

Dan pelbagai lagi jawapan yang langsung TAK MUNASABAH yang mereka bagi setiap kali orang tanya mengapa tidak bertudung..

Korang nak tawu tak wanita Islam zaman Rasulullah SAW dulu macam mana ? Apa yang diorang buat apabila turun ayat yang menyuruh mereka bertudung ??

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada 'Aishah radhiAllahu 'anha:

"Ketika kami bersama 'Aisha r.a.,.. kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu 'Aisha menyampuk: "Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw., seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka."

Korang nampak ?? Dengar je ayat tu,terus diorang cari apa sahaja yg boleh digunakan untuk menutup rambut mereka .. Korang tak malu ke dengan wanita-wanita zaman Rasulullah SAW ni ??

So sedarlah wahai wanita Islam zaman akhir zaman sekalian..tidak perlu la korang berdebat lagi pasal kewajipan memakai tudung ni..Semuanya dah termaktub di dalam Al-Quran..Kalau korang duk cari alasan nak pertikai lagi kewajipan ni,seolah-olah korang cari alasan nak menentang ayat Al-Quran,and by extend, Allah SWT Himself !!! Aku tak tuduh,tapi kalau betul korang stil cari hujah atau alasan supaya membenarkan korang tak pakai tudung,memang jelas korang nak menentang Allah SWT..sebab hukum tu datang daripada Dia sendiri..

Kepada yg pakai tudung pulak,baguslah..tapi ada pulak yang nak berfesyen lebih-lebih ni..Aduh yg ni pun haru biru jugak aku tengok..kadang-kadang tu aku nampak yg pakai tudung ni pun macam tak pakai tudung je..yang jenis macam-macam ni yg aku pening kepala tengok :

i) Pakai tudung,tapi singkat..nampak lagi belahan dada tu..baju tshirt lengan pendek..seluar legging nampak bentuk peha kaki semua tu..ni apa kes ni ?? Tak belajar habis ke dulu kat sekolah ?? No..no..no..budak sekolah rendah pun dah belajar ye..jangan bagi alasan korang bukan sekolah agama,so korang tak tau..aku cekik kang..

ii)Pakai tudung,tapi tudung tu jarang..kena bawah matahari sikit,nampak habis rambut dalam tu...same je la macam tak pakai tudung..

ii)Pakai tudung,tapi rambut nampak lagi duk terjurai kat muka tu,..yang rambut panjang lak,nampak rambut mengurai je di belakang tu walaupun bertudung..pakai la anak tudung tu... =.=''

iii) Pakai tudung..tapi nak berfesyen bagai nak rak..tudung Mawi la..Hana Tajima la..Shawl la...Ok..pakai la..tapi make sure tudung Mawi,Hana Tajima,Dan Shawl dan apa-apa sahaja yg korang pakai tu ,menutup sehingga bawah paras dada,,,kalau ada yg macam tu,ikut suka korang lah..

iv) Nak pakai fesyen bagai,tapi sanggul tinggi macam bonggol unta..aku ulang. BONGGOL UNTA !!! Perumpamaan ni bukan aku yg buat..tapi Rasulullah SAW yang buat..so korang nak marah,nak argue,nak protes,nak menjawab,SILAKAN..be my guest..pastu pandai-pandai la mengucap balik ye..

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis & ketat). Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”
- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”
–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-


NAMPAK KAN ?? SO KORANG PIKIRLAH SENDIRI..SEMOGA KORANG SEDAR DAN BERUBAH..PAKAI TUDUNG TU BIAR SEMPURNA..BAJU LABUH..LENGAN TUTUP HINGGA KE PERGELANGAN TANGAN..PAKAI KAIN SUDAH..TAK PAYAH NGADA-NGADA NAK BERSELUAR LEGGING-LEGGING NI..

Aku tegur ni untuk semua kaum Hawa,,bukan untuk aku la..sebab aku laki =.='' .KALAU ADA SESIAPA YANG NAK BANTAH DAN PROTES,SILAKAN..AKU SANGGUP BERDEBAT..sEKIAN..Assalamualaikum..








Monday, May 9, 2011

Jangan Jadi BODOH !!

IKLAN !!!! Aku nak minta Jasa baik korang untuk VOTE header blog aku ni dalam Contest WWWOW Digi Award neh..Please la vote ye..klik ikon di atas entry neh..



Assalamualaikum...wbt..

Hurm malam ni aku nak sentuh sikit bab akidah umat Islam sekarang ni..macam yg korang tawu,hari ni Internet telah berkembang maju..sehingaa hampir semua perkara dan hampir semua maklumat boleh didapati di Internet..Tapi,jangan terlalu alpa,kerana melalui Internet jgak,golongan Kafir boleh meracuni pemikiran kita..

Aku nak sentuh satu perkara..korang pernah dapat tak mesej berantai atau apa-apa saja yg menyuruh korang forward atau share kepada orang lain ?? Pastu dia cakap kalau korang tak share,nanti macam-macam jadi..pernah kan ?? Yang menyedihkan, ramai dari kalangan UMAT ISLAM yg terpedaya dengan kaedah ni..maka diorang pun forward dan share la ape saja yg dihantar oleh msej tu,kerana bimbang ancaman mesej tu ..

Bodoh tak ?? SURE la bodoh...sejak bile korang belajar bahawa MESEJ boleh membinasakan ?? Bukankah satu-satunya yang boleh membinasakan itu hanyalah Allah SWT ??? Ke ade sape nak pertikai statement aku ni ? Silakan..aku sanggup berdebat..

Kenapa korang sanggup memperbodohkan diri sendiri,mengorbankan akidah Islamiyah korang,semata-mata kerana takut dengan ancaman benda bodoh tu ?? JAWAB !!!!

Aku bagi contoh ayat ni..ada seorang ni antar kat Formspring aku..dia suruh aku forward.. :-

"you love your mom.send this to 20 people.one girl didn't and her mom died 365 days later.I love my mom, sorry I can't ignore it ♥"

Faham tak ? Meh aku nak translate..

"Kamu sayang mak kamu..hantar ayat ni kepada 20 orang.ada seorang wanita tidak menghantar ayat ni dan mak dia mati 1 tahun kemudian.saya sayang mak saya,jadi maaf,saya tidak boleh abaikan ayat ini"

Sapa yang baca dan forward benda ni kepada kawan-kawan dia,aku nak kata dia BODOH..Serius aku nak kata..sebab apa ?? Serendah-rendah ilmu agama dia pun,takkan la dia percaya dengan ancaman surat ni..Kalau betul la mak budak perempuan tu mati pun,korang percaya ke ianya disebabkan oleh surat ni ?? Bukankah YANG MEMATIKAN itu hanyalah Allah SWT ???!!!

Dan ada satu lagi kes yg femes dulu,berkenaan surat dari penjaga Kaabah...dia suruh forward risalah tu kepada 20 org,sapa yg forward,akan diberi rahmat dan ganjaran,manakala sapa yg x forward,akan ditimpa kecelakaan...pastu diorang pun sertakan la beberapa bukti mengenai surat tu..ada ahli perniagaan yg bankrup la sbb x forward surat tu..bla..bla..bla..

Nonsene !!! Sapa la yg cerdik sangat nak percaya benda ni ?? Malah Majlis Fatwa Kebangsaan pun dah fatwakan surat berantai ni HARAM..so just ignore that bullshit...guna la otak sikit kan..

Aku dah penat dah nak layan surat-surat ni..yang menyedihkan lagi,ada junior-junior dari skolah aku sendiri yg duk promote surat-surat ni..suruh aku dan kawan-kawan dia forwardkan,nanti kena binasa la,ape la..tak pasal-pasal je kena ceramah dengan aku..name je skolah agama,benda macam ni punya simple pun boleh percaya..

Yang pasal ade pokok yg mengeluarkan air baru-baru ni,riuh abes satu 1Malaysia *hahahha* pasal pokok tu..Pastu ramai la yg datang minta number ekor la,yang tadah amik nak buat minum la,air penawar la..last-last jabatan kesihatan kata tu air kencing serangga...kahkahkah..amik ko !! X pasal je minum air kencing..tu la balasan apabila tak guna OTAK..

Umat ISLAM zaman sekarang ni memang dah lemah sangat-sangat iMAN diorang..ape-ape yg berlaku,pelik-pelik sikit,terus nak percaya..nak taksub..guna otak la sikit..kuatkan la ImAN tu sikit..Aku pesan ni kepada diri aku sendiri dan orang lain..

P/s: Hari ni baru join blog list Enchik Nine, jom lah join sekali. Anda akan dipromosikan pada post harian Enchik Nine!

Assalamualaikum

Sunday, May 8, 2011

Hukum SEBENAR Menyambut Hari Ibu

IKLAN !!!! Aku nak minta Jasa baik korang untuk VOTE header blog aku ni dalam Contest WWWOW Digi Award neh..Please la vote ye..klik ikon di atas entry neh..



Assalamualaikum wbt..

No..no..no..ini bukan entry nak cari glemer atau entry SEO..aku kaji tadi kat internet,dan aku buat entry ni nak menyedarkan orang ramai tentang Hukum Sambutan Hari Ibu nih..kerana ada beberapa blogger yg sesuka hati buat hukum sendiri..so aku kaji tengok kat internet,beberapa pendapat ustaz dan ulama berkenaan sambutan hari ibu nih..

Ya,aku tau la..Hari Ibu ni berasal dari nama dewa Greek bla..bla..bla..haram la..bla..bla..bla..jap! x payah nak rungkai hujah ko lagi..dengar dulu ape aku nak cakap ni..

Kejap aku nak tanye korang,korang sambut hari ibu ni kerana apa ?? Niat dalam hati korang tu,nak sambut siapa ?? Ibu kan ?? Ade ke dalam hati korang nak sambut Hari Ibu ni,korang niat macam ni "eh hari ni hari ibu la..aku nak puja dewa greek bla..bla..bla.."... tak ade pun kan ??? Habis dah xde yg gatal sangat suke2 kuarkan hukum kenapa ??

Ya,aku tau la "matlamat tidak menghalalkan cara" ... masalahnya CARA ini salah ke ?? Sambut Hari Ibu ni salah ke ??

Ya,memang ada ulama yang cakap sambut hari ibu ni haram..cube korang baca balik betul2 apa yg dia cakap tu,hukumnya HARAM kerana apa ?? Mesti diorang akan cakap yg hukum haram sambut Hari Ibu pada 8 Mei tu kalau korang sambut tu dengan 2 niat , even ada salah satu pun dah jadi Haram iaitu :

i) Menghormati dan menghargai ibu HANYA pada hari ini (8 Mei)..kerana seorang ibu tidak layak HANYA dihargai dalam satu hari yg singkat sahaja..

ii) Dibuat kerana meniru perbuatan orang bukan Islam secara syar'ie..percaya Tuhan Greek diorang tu..ape2 yg berkaitan dgn agama diorang la..

Islam mewajibkan setiap umatnya menghormati,menyayangi dan menghargai ibu mereka setiap saat dan ketika..tidak perlu ada hari yg istimewa untuk hal ini,kerana dalam Islam cuma ada 2 perayaan sahaja iaitu :

i) Hari Raya AidilFitri
ii) Hari Raya Aidiladha

Selain dari 2 perayaan ini,ianya dikira sebagai bid'aah atau "mengadakan sesuatu yg tiada" atau tidak diamalkan di zaman Rasulullah SAW..TETAPI ianya tidak menjadi satu kesalahan,malah diHARUSkan jika kita menyambut hari ini tidak berdasarkan 2 niat yg atas tadi...

Ini petikan daripada salah satu jawapan ulama berkenaan Hukum Menyambut Hari Ibu ...

"Jika kita menganggap bahawa apa yang dinamakan oleh orang-orang barat sebagai hari ibu itu sebagai hari memuliakan/menghormati ibu hanya sebagai tambahan sahaja (kewajipan menghormati ibu telahpun siap kita laksanakan), maka di sana syarak tidak menghalangnya. Yang ditegah oleh syarak ialah jika perayaan berkenaan dianggap sebagai ‘id/perayaan dengan maksud syar’i. Begitu juga ditegah jika pembatasan menghormati dan memuliakan ibu hanya pada hari berkenaan sahaja. Jadi, jika dua perkara ini ternafi, maka tidak ada halangan untuk memuliakan atau menghormati ibu pada hari ibu"

Di sini juga aku sertakan beberapa link website yg aku rujuk berkenaan entry ni iaitu :


Dr.Yusuf Al-Qaradhawi pun dah keluarkan fatwa,HARAM menyambut jika niat ingin meniru golongan2 bukan Islam tu..kerana ada hadis yang mengatakan bahawa jika kita meniru perbuatan satu golongan,maka kita akan termasuk dalam golongan tersebut..so kalau niat tu bukan untuk meniru,maka hukumnya HARUS..

So di sini aku nak ingatkan, jangan la korang sempitkan otak korang dengan hanya berbekalkan beberapa kata-kata kawan atau sekadar guna otak sendiri..Dah sedar ilmu agama tu tak tinggi,so rujuk la ustaz-ustaz..bukan kuarkan hukum sendiri..

Bagi aku sendiri,sampai sekarang pun aku tak pernah anggap Hari Ibu ni diasaskan oleh orang Greek ke ape ke tu...Dalam hati aku dah set,setiap hari adalah hari ibu..dan sengaja aku pilih 8 Mei ni sebab ianya dah dikenali dgn Hari Ibu dan maybe aku boleh buat something yg akan buat ibu aku lebih gembira berbanding hari-hari yang lain..tu je..pasal Tuhan Greek la..ape la tu..persetan je dengan diorang..tak payah la tunjuk alim suka-suka hati je nak kuarkan hukum haram sendiri,sedangkan korang tak rujuk mana-mana ustaz lagi..

So kepada sahabat-sahabat yg lain,usah risau untuk menyambut Hari Ibu ni,sebab ianya bergantung kepada niat dalam hati kita ni..TETAPI,ingat !! Ibu bukanlah perlu disambut dan diperingati HANYA dalam hari ini..tetapi perlu dalam setiap hari...kerana jasa ibu tidak terbalas budinya..

Sekian..Assalamualaikum..


MOHON KORANG SHARE DI FB MASING-MASING !!! SUPAYA SEMUA TIDAK DIPENGARUH OLEH FAKTA YG SALAH ..TAPI JANGAN MENGAKU KORANG PUNYER LAK..LINK LA BALIK KE ENTR NI

p/s - Kalau korang rasa ada kesilapan dalam tutur bicara aku,sila tegur kerana aku juga manusia seperti korang.. :D