Tuesday, January 17, 2012

[Edisi Kenangan] Kanak-Kanak Dahulu dan Sekarang

Assalamualaikum wbt.. 



Tengahari tadi aku sampai ke rumah dari kampung, sebab malam semalam turn aku jaga nenek.Sampai je kat rumah, adik-adik aku yang sekolah rendah tu dah balik pun.Aku pun saje la, usha-usha , ape je yang diorang buat tiap-tiap hari.

So, memerhatikan rutin harian diorang, aku pun 'ter'flash back balik zaman aku sebaya dengan diorang dulu.Pastu aku baru terfikir, alangkah best nye jadi kanak-kanak zaman technology ni.Zaman aku pun zaman teknologi dah, cuma tak la semaju sekarang.

Nak tau ape yang beza antara zaman aku dengan zaman diorang ??

Dulu (Zaman Aku)

Dulu aku sekolah sesi petang.Pagi tu bukannya bleh layan kartun sangat, selalunya hujung minggu baru la bleh layan.Hari sekolah, pagi-pagi tu kene wat homework and study.Pada sebelah malam, kene study 3 jam beb.Sehari 3 jam kene study.Pastu baru lah boleh nak main game komputer.Tapi bukan macam orang lain yang boleh ngadap komputer and main sepuas-puasnya.Kitorang dulu ada 6 beradik je, and semuanya main satu game je, iaitu Pokemon.Haha..tersenyum aku sorang-sorang bila terkenang zaman tu.

Bayangkan, parent aku just bagi 2 jam je untuk PC tu dibuka, and kami ada 6 orang, so sorang leh la main dalam 20 minit je.Set masa beb ! Start tekan 'Continue' je kat menu game tu, dah set masa kat jam.And 10 saat terakhir adalah masa untuk kitorang save ape je yg kitorang dah buat.Kalau lambat save , memang orang yg lepas tu akan tekan X je.Hehe..kejam..

Sekarang (Zaman Adik Aku)

Dulu kitorang 6 beradik je.Ingatkan sampai ke sudah la 6 beradik je.Tapi entah macam mana, Allah SWT still bagi rezeki untuk 2 org lagi adik kami melihat dunia.And now diorang berdua dah masuk sekolah rendah.Alin dah Darjah 3, and Ayish baru masuk Darjah 1.

Tapi diorang bukan lagi kanak-kanak macam zaman aku.Diorang kanak-kanak siber.Laptop, pc, handphone, sebut je ape pun, semua diorang belasah je guna.Zaman aku dulu baru belajar nak guna Paint je.

Tapi, diorang sekarang dah kenal apa tu teknologi.

Bayangkan, adik aku Ayish tu, baru umur 7 taun tu, bila bangun tido je, mata pun lom bukak habis, taik mata pun lom buang, tapi tau ape dia cakap ??

"Hurm..umi, Galaxy Tab mana, Ayish lupa save game Smurf tu semalam.."  =.=''

See ? Bertuah punyer adik..hehe..Bila balik sekolah je, lepas salin baju and buat apa yang patut, yang Alin tu bukak laptop main game online, yang si Ayish tu tak habis-habis belek Galaxy Tab , main game Smurf Village.Aku sendiri pun tak tau camne nak main game-game tu.

So, bila nampak diorang tadi, aku senyum je sorang-sorang.Bertuah kan kanak-kanak zaman sekarang ?? Korang-korang yang sama zaman ngan aku, ada nak kongsi cerita jugak ke ?? :D

Sekian, May Peace be Upon You !! Assalamualaikum :D