Friday, November 4, 2011

Perkara Yang Perlu Anda Elak Apabila Berkomunikasi Dengan Orang Ego

Assalamualaikum wbt.. 



Yup..ego is the most worse problem in every man being, I believe.OK stop cakap omputih..kita sambung dengan bahasa ibunda kita plak.

Korang ada kawan yang ego dia tu tinggi cam Gunung Everest ?? Well I'm not surprised, since I'm egoist too.Eh speaking lagi..adehhh..

Ok..sebagai orang yg ego, maka aku faham bagaimana orang yg ego berfikir dan bertindak.So biar aku bagitahu apa yg tidak boleh korang buat bila berkomunikasi dengan makhluk-makhluk ego ni.Sebab , bukan apa, aku nak tolong korang supaya tak masuk wad gila, sebab memang boleh gila cakap dgn orang ego ni.

1) Jangan Perang Mulut

Haha..yg ni memang first.Kalau korang nak bertengkar atau perang mulut dengan orang yg ego ni, sampai kiamat pun tak habis.Yep, orang yang ego akan terus menerus menegakkan pegangan dia biarpun apa yg orang lain cakap.Dia sukakan kemenangan.So the better way to keep ur mind still sane, just step aside.

Yep, biarkan je dia menang.Menang jadi abu,kalah jadi arang.Takde sape rugi atau untung.Daripada korang habiskan masa layan dia, baik blah.Boleh gak guna masa tu untuk buat benda lain yg lebih berfaedah.

2) Jangan Tunjuk Hebat

Yeah, sekali lagi, yg ni mmg totally obvious.Korang nak gi depan dia and buat macam diri korang tu hebat ?? Haha..please.. that may be the last choice u wanted.Korang tunjuk hebat depan dia, dia akan make sure lastly korang akan nampak bodoh yg amat.Sebab dia rasa dialah yg paling hebat.So sekali lagi, no use.

Perkara ni selalunya berlaku kat wall Facebook.Kalau nampak dia tengah buat hebat kat wall dia, biarkan je,Like pun jangan, comment pun jangan.Biarkan je.Kalau tak de org like, dengan sendirinya dia akan delete balik status dia yg kononnya hebat tu.Hehehe..serius berkesan.Sebab apa ? Sebab aku sendiri dah alaminya :D

3) Jangan Harapkan Pujukan

Yang ni maybe untuk pasangan couple.Kalau pasangan korang tu dah terkenal dengan sikap ego, so better korang buang je jauh-jauh hasrat nak bermanja-manja merajuk dengan dia.Sebab , dia akan buat bodo.Yep, it's not in nature of an egoist to apologise , no matter who is the one who made the mistake.

Korang nak merajuk jugak ? Silakan.Dan alamilah keenakan menjadi tunggul kayu :D

PERHATIAN !! Kalau korang still buat perkara 1 dan 2 di atas ketika berkomunikasi dengan orang ego, maka aku simpulkan, korang sendiri pun ego.hehe.Jangan tipu diri sendiri.

So, aku bagi 3 dulu jadilah kot.Untuk korang kenal serba sedikit mengenai orang ego ni.Aku boleh jamin semua fakta di atas adalah benar.Tak percaya, tepuk dada, tanya cardiac muscle kat jantung korang.Hehe..

Aku sendiri susah nak buang sifat ego dalam diri ni.Semuanya berpunca dari zaman kanak-kanak aku.Seperti yg korang baca dalam entry yg lepas, sebelum entry pasal tayang body tu, zaman kanak-kanak aku adalah zaman keseorangan.

Aku suka bersendiri, akibatnya aku selalu dibuli di sekolah.So bila dah meningkat remaja, aku ingin buktikan kewujudan aku.Maka aku akan buat apa saja untuk menjadi yg BENAR.Aku tak kan biarkan sesape pun menang bila perang mulut dgn aku.

And aku akan pastikan sape yg nak sangat tunjuk hebat depan aku, akan dimalukan semalu-malunye.Kalau debat kat Facebook, sampai dia stop comment baru aku akan stop.Dan aku penah couple, and aku tak pernah pujuk dia pun.Nak merajuk, silakan.Nak aku pujuk ? Sori babe :D

So, silalah hindari dari diri anda juga menjadi mangsa ego manusia.Aku sendiri dah rasa seksanya.Jangan korang pun jadi seperti aku.Sekian.


Sekian, May Peace be Upon You !! Assalamualaikum :D