Saturday, October 22, 2011

Nak Suami/Isteri Yang Baik-Baik, Tapi Perangai , MasyaAllah !!

Assalamualaikum wbt.. 



Okeh, kali ni meh kita selongkar perangai masyarakat kita khususnya Melayu Islam ni.Kalau korang pi survey, and tanya kat diorang, nak suami/isteri jenis yg macam mana, aku jamin, 99% akan jawab nak yg baik, alim, tak tinggal solat.Yang lagi 1% tu kes isolated atau yg mengalami kecelaruan agama la kot.

Ya , semua orang nak pasangan yg baik la kononnya, tak tinggal solat, hormat orang tua la, rajin la, dan macam-macam lagi.Tapi berapa peratus yg mempersiapkan dirinya untuk menerima pasangan yg baik ?

Apa maksudnya mempersiapkan diri untuk menerima pasangan yg baik ??

Hayati ayat Alquran Surah An-Nur di bawah ni , 

اَلْخـَبِيـْثــاَتُ لِلْخَبِيْثـِيْنَ وَ اْلخَبِيْثُــوْنَ لِلْخَبِيْثاَتِ وَ الطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِيْنَ وَ الطَّيِّبُوْنَ لِلطَّيِّبَاتِ.
“ Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)

Ya, aku tau, ramai dah yg pernah dengar atau baca ayat ni.Yes, I know.BUT ??? Ramai yg dah pernah dengar, tapi berapa peratus yg faham betul-betul ayat tu dan berapa peratus yg berusaha menjadi yg terbaik ??

Betul tak ? Even kalau korang pi tanya kat minah-minah rempit tu pun, sejujurnya diorang akan jawab nak suami yg alim, baik, ada agama.It's funny kan ? Yang dia tu saban hari duk merempit ngan jantan-jantan perosak bangsa, rempit sana-sini, and then senang-senang je nak suami yg baik la, alim la, serius tak tau malu betul.

Bukan perempuan saja, yang lelaki pun sama.Korang tanya yg duk melepak tepi jalan tu, buang masa main gitar la , ape la, diorang still akan jawab nak isteri yg baik, masih suci, pandai jaga hati suami. What ??? Hahahaha..serius lawak.Perangai macam ape lagi, kerja pun tak, solat ntah buat ke tak, sekali tanye, nak isteri solehah ?? Ni sorang lagi tak tau malu.

Orang tua-tua selalu cakap, enggang sama enggang, pipit sama pipit, bagi aku, pepatah tu betul, tapi bila kita nilai dari sudut akhlak dan agama, bukan dari sudut paras rupa dan harta.Laki yang baik untuk girl yg baik.Itu dah tertulis dalam Al-Quran.

Mesti ada org tanya, kenapa zaman sekarang ni ada je wanita solehah,tudung labuh, tapi leh blind plak pi pilih lelaki yg ntah tak ketahuan hala,rambut panjang, seluar koyak sana sini.Ha, yang tu jangan tanya aku.Itu ada la Allah SWT nak tunjuk something kat salah seorang dari pasangan tu, mungkin si lelaki tu akan berubah, atau mungkin Allah SWT nak tunjuk satu benda kat kita sebagai pengajaran.Siapa tahu kan ?

So kesimpulannya, kalau korang tu mengidamkan pasangan yg baik , alim, so start dari sekarang , prepare la diri tu, bagi diri kita tu LAYAK menerima pasangan yg baik dan alim seperti yg diidamkan.Bukan terus menerus merosakkan diri, tapi dengan perasaan tak malu, nak pasangan yg baik.

Sekian, May Peace be Upon You !! Assalamualaikum :D