Thursday, August 4, 2011

[Edisi Ramadhan] Ar-Rayan - Ganjaran Bagi Orang Yang Berpuasa

Assalamualaikum wbt.. 



Kita sebagai manusia yang diciptakan sebagai khalifah di muka Bumi ni, dijadikan dengan pelbagai fitrah.Salah satu fitrah adalah perasaan ingin dihargai dan diiktiraf.Jangan risau sekiranya korang ada perasaan ni.Tu tandanya korang normal.Perasaan ini tak sama dengan bajet femes, bajet hot, dan sikap mazmumah yg lain.Perasaan ingin diiktiraf dan ingin dihargai ni merupakan salah satu dari sumber hidayah manusia.Melalui perasaan ini, manusia terdorong untuk melakukan ibadah dengan lebih tekun kerana ingin diiktiraf oleh Allah SWT.

So, sempena bulan Ramadhan Al-Mubarak ni, aku nak kongsikan satu perkara yg mana kita sebagai orang Islam yg berpuasa akan merasa bangga dan diiktiraf.Mari sama-sama kita hayati dan tadabbur hadis berikut buat seketika :

Rasulullah Saw. bersabda: "Sesungguhnya di dalam syurga terdapat satu pintu yang dinamakan pintu 'al-Rayan' yang hanya dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa. Ditanyakan (oleh pintu tersebut): 'Di manakah orang-orang yang berpuasa?' Maka mereka pun masuk dari pintu tersebut. Setelah semua orang yang berpuasa memasukinya, pintu itu pun ditutup dan tak akan ada lagi yang masuk melaluinya." (HR. Muslim, dari Sahl Ibn Sa'd).


See ? Orang yang berpuasa dengan sempurna ni akan diiktiraf oleh Maha Pencipta , dan disediakan pintu KHAS untuk masuk syurga nanti.Ketahuilah korang bahawa syurga ada banyak pintu.Dan ada satu pintu tu KHAS hanya untuk orang berpuasa !!

Korang bayangkan nak pergi stadium nak tengok perlawanan bola sepak antara Malaysia dengan MU ke, Chelsea ke, kemudian pihak stadium tu mengkhaskan satu pintu masuk tu KHAS untuk korang je.Apa korang rasa ? Rasa bangga kan ? Rasa macam "wah, bangganya aku..pintu ni khas untuk aku sorang je..orang lain semua masuk pintu biasa je" kan ?

Haa..sama la macam pintu Syurga yg dinamakan Al-Rayan ni.Hanya khas untuk orang berpuasa.Allah SWT menyediakan semua ini untuk menunjukkan betapa tingginya darjat orang yg berpuasa ni disisi-Nya.Bukan calang-calang orang la yg akan dapat penghormatan dari Maha Pencipta ni.Tak kan kita tak nak kot penghormatan sedemikian rupa ? 

Apa best sangat penghormatan daripada manusia biasa jika nak dibandingkan dengan Allah SWT , Tuhan sekalian alam ni kan ? Seolah-olah korang terima pujian dari kawan biasa atau korang terima pujian dari ustaz ke, dari guru besar ke.Mesti korang akan rasa lebih happy jika mendapat pujian dari orang yg lebih tinggi pangkat dan darjatnya.

So , kalau korang nak dapat penghormatan yg besar ni, apa lagi tunggu ? Berpuasalah dengan tekun dan kerjakan amal ibadat dengan sebaiknya kerana di bulan Ramadhan ni, pahala ibadah sunat akan dinaiktaraf bersamaan dengan pahala  ibadah wajib, manakala pahala ibadah wajib akan berlipat kaliganda.Tambah pulak kalau korang dapat malam LailatulQadar , masya'Allah, Subhanallah  , tak terhitung ganjarannya.

So, mari kita sama-sama penuhkan bulan yang mulia ini dengan amal ibadah.Jangan liat sangat nak solat tarawikh.Kalau rasa malas sangat , mula slow-slow dengan 8 rakaat.Bila dah dapat istiqamah , up sampai 20 plak.InsyaAllah kita semua boleh kerana Allah SWT tak akan bebankan dengan sesuatu yg kita tak mampu.

Salam Ramadhan wahai pembaca-pembacaku yg diraikan sekalian.Semoga kita dirahmati Allah SWT.

INFO - Syurga juga mempunyai pintu khas untuk manusia yg rajin bersedeqah, yang rajin solat, yang giat berjihad, dan sebagainya

Sekian, May Peace be Upon You !! Assalamualaikum :D