Friday, June 24, 2011

Mereka Itu Lebih Teruk Daripada Binatang !!!

Assalamualaikum wbt..



Wah.. kasar je bunyi tajuk tu.. * tajuk ade bunyi ea ?? * .Bukan sengaja nak kasar, tapi memang sengaja pun.Sebab apa yg kita akan bincangkan hari ni mmg berkisar pasal makhluk yg lebih teruk daripada binatang.Eh ape makhluk yg lebih teruk daripada binatang ?? 

Jawapannya, MANUSIA.

Kejap ! Aku tau la ada orang nak protes kenyataan aku ni, dengan kuarkan hadis manusia ni sebaik-baik kejadian la, umat terbaik la, SABAR JAP ! Aku belum habis cakap lagi.

Sebelum tu,mari kita hayati dan tadabbur Ayat Al-Quran di bawah : -

Dan Sesungguhnya kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. mereka Itulah orang-orang yang lalai.

Surah Al-A'raf Ayat 179 (Juzuk 9) 

Ha, baru faham kan ?? Siapa yg dimaksudkan dalam ayat di atas ??
Mereka ada akal, tapi buat keputusan dan tindakan tanpa berpandukan ayat-ayat Allah yakni Al-Quran.Mereka ada mata, tapi tidak melihat kekuasaan Allah SWT, dan mereka ada telinga , tapi tidak mendengar (perkara yg baik) yakni Ayat-Ayat Allah SWT.

So, sekarang ni, ramai golongan yg macam ni.Kecik-kecik dulu, pergi kelas agama , belajar itu ini,aurat la,solat la,macam-macam.Tapi bila besar , dah lupa semua tu.Seolah-olah tak pernah belajar pun hukum hakam semua tu.

Yang masuk sekolah agama, kadang-kadang lebih teruk dari yg sekolah biasa.Aku tengok,budak sekolah biasa pun ada yg bertudung labuh.Tapi budak sekolah agama,keluar je Tingkatan 5,masuk U, dah macam tak pernah belajar agama plak aku tengok.Tudung singkat,baju ketat,seluar legging.Ini la yg dikatakan, ada akal, siap dah belajar agama lagi,tapi tak nak guna.

So, golongan macam ni la yg dikatakan (dalam Al-Quran), sama atau lebih teruk daripada BINATANG PELIHARAAN .Dan mereka inilah golongan yg lalai..

Sekian, salam muhasabah, Assalamualaikum.