Thursday, May 26, 2011

Boost Video Buffering ke Tahap Maksima !! ~tak payah buffer dow~

Assalamualaikum wbt..

Wah-wah !! Blog aku ni sekarang dah asyik penuh dengan tips dan teknik PC je kan..dah macam Enchik Nine punyer blog dah pulak..hehe..takdelah,sejak kebelakangan ni aku banyak belajar tips2 upgrade system PC.Dalam entry baru-baru ni (http://www.tintapenaku.com/2011/05/lonjakkan-speed-internet-anda-selaju.html) aku ade ajar camne nak lajukan internet kan ?? Alhamdulillah,banyak feedback positif dari entry tu.Ramai yg cakap menjadi dan internet diorang dah laju.Tahniah.

Kali ni aku nak ajar camne nak speedkan video buffering plak.Aku tau korang mesti naik menyampah kan,buka Youtube ke,nak tengok Maharaja Lawak,terpaksa click Play,pastu kena Pause lak,tunggu dia buffer sampai habis.Annoying kan ? So moh kite belajar cara nak speedkan buffering video nih.

AMARAN !! Make sure korang taip semua arahan yg diberikan ni dengan betul.Sebarang kesilapan menaip boleh menyebabkan system korang tergendala !

p/s - Untuk pengguna Windows Vista dan ke atas .

1. Klik Start kat toolbar desktop korang, pastu klik Run (kalau yg xde Run tu,taip guna search box yg ade dekat2 dengan kotak Shut Down tu) dan taip "cmd" .Tunggu dia search,pastu akan jumpa cmd.exe , lepas dah jumpa,korang right-click,then klik "Run as administrator"

2.Akan keluarlah tetingkap kaler hitam macam kat bawah nih >

*Semua code di bawah ni korang kena taip sendiri,korang tak boleh copy paste dari entry aku sbb memang tak boleh pun.So sebab tu aku suruh taip dengan berhati-hati,jangan salah taip.

3.Sekarang korang taip "netsh int tcp show global" dan kemudian Enter. Akan jadi macam ni >


4.Kemudian taip pulak "netsh int tcp set global chimney=enabled" dan Enter.Sepatutnya dia akan tulis OK.



5.Kemudian taip pulak "netsh int tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted" dan Enter.Sepatutnya dia akan tulis OK.



6.Kemudian taip pulak "netsh int tcp set global congestionprovider=ctcp" dan Enter.Sepatutnya dia akan tulis OK.



7.Make sure dalam langkah 4,5,dan 6 ,dia tulis OK.

8.Dah habis sume yang tadi,korang taip balik "netsh int tcp show global" .OK dia akan kuarkan status connection korang yg terbaru selepas korang ubah 3 setting tadi.



9.Last sekali,type "netsh interface ipv4 show subinterfaces" . Dia akan tunjukkan semua connection korang.

*Korang kena ubah nilai pseudo tu jadi 1500 seperti yg lain-lain.So korang taip "netsh interface ipv4 set subinterface "loopback pseudo-interface 1" mtu=1500" .


*Kalau ada interface lain yg nilai MTU nye belum 1500,sila ulang lagi code seperti berikut >

netsh interface ipv4 set subinterface "NAMA INTERFACE KORANG" mtu=1500

OK DAH SIAP !! CLOSE JE BENDA TU ...

Sepertimana entry yg lepas,aku ada cakap, aku tak jamin semua org yg buat ni akan merasai kelajuan yg maksima,bergantung kepada tahap internet connection korang la jugak.Cuma dia akan speedkan buffering video tu je.

Satu lagi, tips kali ni akan lebih berkesan kalau korang dah buat tips yg sebelum ni iaitu >> TIPS BOOST SPEED INTERNET . Aku dah cuba, ni internet connection aku sekarang 2 Mbps and above je,sebelum2 ni nak dapat 1.2Mbps pun susah..n sekarang aku layan movie streaming je...kalau best aku download,sume laju je..

Nak cuba atau tak nak,tu pilihan korang,Aku nak berkongsi ilmu je.Sekian Assalam..