Wednesday, April 6, 2011

Kita Melakukan Syirik Tiap2 Hari ?? Mungkinkah ??


assalamualaikum semua pembacaku yg tegar*ayat bajet ramai viewers*

Ok,staright to the point,takut nanti melalut lak aku kan..

Korang penah dengar x peribahasa,kerana pulut santan binasa,kerana mulut badan binasa..penah kan ?? actually mmg logik pun peribahasa tu..kalau mulut kita x jaga,asyik nak mengata orang ja,asyik nak mengeji orang ja,alamatnya x lama lagi makan penumbuk la kan ?? so better jaga mulut tu..

Tapi,orang suruh jaga mulut tu bukan sbb takut kene belasah je,ada satu lagi perkara yg lebih penting dari tu,melibatkan akidah..korang penah dengar x perkataan syirik ?? mesti penah kan ?? syirik ni ada dua iaitu syirik jali(berat) dan syirik khufi(ringan) *perbetulkan saya kalau salah*Maybe kita mmg terselamat jugak dari syirik jali sebab benda tu terang2 salah macam kita puja roh ka,minta nombor ekor kat kubur wali2 ke,sah2 kita mengaku ada Tuhan lain ka,itu syirik jali,so maybe kita dapat hindar,na'uzubillah la kan..

TETAPI,adik kepada syirik jali,iaitu syirik khufi ni,amat berbahaya...Sebab kita x perasan sangat yg kita dah buat..syirik khufi ni leh jadi dalam 3 perkara iaitu perbuatan,pertuturan,dan pemikiran..Sebab tu aku kata mulut tu kena jaga jugak..Benda ni x ubah macam dosa besar dan dosa kecil la..dosa besar x bahaya sgt sbb sekali kita buat,kita dah tau kita buat dosa besar n leh bertaubat..Tapi dosa kecik ni bahaya,sebab kita xperasan n x berapa nak hirau,lama2 jadi lebih besar dari dosa besar itu sendiri..

Contohnya,katakan la kita menang satu pertandingan bola sepak,ada seorang pemain dari pasukan kita tu yg terer,dia sumbat banyak gol..Habis ja pertandingan,kita p kat dia n kata,"fuh..nasib baik ada ko..lau x tadi mesti kita kalah.." ...ha...nampak x ?? itu boleh jadi syirik khufi dah .. sebab kita seolah2 nak kata sebab dia punya terer la yg korang leh menang ? Tapi hakikatnya,Allah SWT yg bagi dia jadi terer,n Allah SWT juga yg tentukan dia leh bubuh banyak gol..Penah tengok korang tengok orang yg terer tapi ada sesetengah perlawanan tu,dia xleh sumbat gol langsung x ?? Penah kan?? sebab tu aku kata syirik khufi ni bahaya..Sebab kita x sedar pun..

Atau satu lagi contoh,korang duk termenung sambil fikirkan kejadian alam..Tiba2 otak korang masuk bab nak fikirkan kewujudan Allah SWT plak....surely otak korang x dapat teruskan sbb memang tiada manusia yg Allah SWT bagi pengetahuan sampai ke peringkat kewujudan Allah SWT..kemampuan akal manusia terbatas..So x payah nak fikirkan sampai peringkat tu..Kita just perlu percaya yg Allah SWT tu wujud,x payah nak lebih2 fikir..Boleh jadi gila tau x...Bila korang nak fikir jugak,otak korang x mampu nak trima fakta bahawa Allah SWT tu wujud sbb xdak bukti saintifik,so sedikit2 demi sedikit2 otak korang akan menolak kewujudan Allah SWT...kan bahaya tu ?? na'uzubillah..

Banyak lagi contoh2 syirik khufi yg leh kita terbuat dalam kehidupan seharian..So aku nak ingatkan kat sini,korang hati2lah bila nak sebut,buat,atau fikir apa2 pun..Setkan dalam otak,apapun yg terjadi,semuanya dgn kekuasaan Allah SWT,insyaAllah korang akan terselamat dari syirik khufi..

Wasalam

6 comments:

Cik Sarah said...

Syukran.. peringatan yg bagus.. XD

Mohamad Farhan Bin Shamsuri said...

afwan..

Hafiy Johari said...

oohh.. waaaa..
trimass.. sebab kongsi..

aliarosli said...

kengkadang lalai
thnks ingtkan

Nurul Afifah said...

hah.!! syirik khufi,,aku igt syirik khafi..hehe...blaja tp lupa dah..lg satu..kalau kita mcm riak or sombong pon tergolong dlm syirik khufi kan?

MISS Ef Ef said...

*syirik khafi..hehe.. =P

Post a Comment

Komen yang best akan dihantar ke Akhbar Harakah! hahahahha !