Tuesday, January 4, 2011

Tips Memilih Handphone yg Sesuai


assalamualaikum...

first,jgn gelak tengok tajuk post aku kali ni...aku terfikir gak,aku ni asyik tukaq nset ja..xkan la xdak pengalaman dalam nak pilih nset yg baik ni kan..hehe..so,kepada pembaca2 yg dalam proses nak beli nset baru tu,aku ada beberapa tips untuk korang,supaya x tersalah beli..

sekarang ni,banyak dah model2 nset yg berpatutan n dijual dgn harga yg murah kat pasaran..kalau dalam 2-3 tahun dulu,jenama yg top kat malaysia ni,standard la,nokia,sony ericsson,motorola,n samsung..tapi sejak setahun kebelakangan ni,nokia n sony ja yg top..n maybe samsung ja.x termasuk jenama2 yg kurang diberi perhatian macam CSL,i-Mobile,m-Mobile,china phone,dll..n aku xkan sebut untuk jenama yg loaded sgt macam Android,iphone,HTC Mobile,dll..aku cuma akan bagi cadangan bagi mereka yg berpendapatan atau berkewangan sederhana ja..

1) Kenalpasti Keperluan Anda

sebelum korang beli nset tu,korang muhasabah diri dulu..hehe..korang tu jenis minat phone apa,yg ada applikasi macam mana,nak yg camera elok ka,sound gempak ka,nak yg taip mesej sng ka,dll..

2) Survey

kalau rajin,korang survey dulu nset2 ni kat internet,tengok dia punya spec,buat perbandingan antara beberapa model yg korang minat,banding spec,harga,design,dll..jgn korang tengok elok ja,terus nak beli..lepas beli,menyesal..

3) Kenalpasti Lokasi

sesetengah lokasi yg ada jual hp ni,x sama harga dia dgn lokasi lain..so,korang kena la ringan mulut tanya kawan2,katne yg ada jual hp yg berkualiti dgn harga yg berpatutan..lau area kedah,aku tau ramai suka g beli kat Sentosa,lau area KL,xdak lain dah,Plaza Low Yat ja jadi pilihan,x pun Digital Mall kat petaling jaya..ikut korang la..lau rajin,g survey dlu..

3) Kenalpasti Model

ada org kata aku ni x betul sbb duk hafal model2 hp..biaq la..benda ni penting..kadang2 tu,reka bentuk nak sama,tapi function lain2..contohnya,Nokia 5230 XM n Nokia 5800 XM,rekabentuk diorang dekat nak sama,tapi function beza,harga lagi la beza..so korang kena alert,,lau korang dah survey kat internet,n dah minat kat satu model ni,hafal nombor model dia..jgn tersilap,nanti menyesal..


Nokia 5230 XpressMusic


Nokia 5800 XpressMusic



4) Buat Kira-Kira

tau la korang tu nak beli nset pun,tp jangan la beli atau pilih yg lebih dari budget korang..biasanya lau nak beli nset baru yg agak2 ja,budget yg kena ada dalam RM400 sampai RM900 ja..lau kurang tu,maybe nset tu x berkualiti sgt..lau lebih,takut korang lari budget,makan maggi lak tiap2 hari..

5) Guna Psikologi ketika Membeli

ha,ni benda paling penting..kalau korang x pandai psycho ni,nset yg leh dapat dgn harga rm450 maybe jadi rm500...peniaga ni,diorang akan anggap kita ni xtau apa2 ttg nset..diorang akan gtau macam2 la..nset ni berkualiti la,ape la,ada gps la,ada wifi la,pastu lau kita dah nak pilih satu model tu,dia nak suh kita tambah beli memorycard yg tinggi la,nak suh beli flipbag la,macam2 cara diorang leh guna lau nak untung ni..tapi first,aku nak gtau,lau towkey yg korang g tu,cakap sambil lewa ja time korang tanya tu,korang blah terus ja..diorang ni jenis xdak adab..cari yg mesra ja..jgn cari yg mesra sampai nak tolong topup tu sudah..tu bukan mesra,tu menggatal..



okey..tadi tu antara beberapa langkah sebelum korang nak beli..sekarang ni aku akan gtau model apa yg sesuai mengikut kriteria..

1) Camera

kalau korang ni nak cari nset yg ade camera bagus,beberapa ciri ni korang kena amik tahu..

Pixel-seeloknya 3.2 MP ke atas..5MP pun dah elok,lau nak yg 8MP takut mahal sgt..

Lensa-kalau yg Nokia,korang ambil yg gune lensa Carl Zeiss Vario Tessar,lau Sony Ericsson,ambil yg Cybershot.

Flash-seeloknya pilih yg ade dual-flash.lau ada satu ja flash,maybe x kualiti sgt time amik gambar..kalau ada yg Xenon Flash macam Nokia N82 lagi bagus..mmg sharp giler la..

2) Music

Equaliser-lau korang jenis minat bunyi gempak,cari nset yg ade equaliser bass..kalau Nokia,cari yg ade Bass Booster dalam equaliser die,selalunya model XpressMusic la,lau untuk model Sony lak,cari yg ade Mega Bass..dua2 ni mmg gempak arh..

Background Playback-yg ni elok la kalau korang xnak music tu menghalang korang dari msej ke,ape ke..cari nset yg leh mainkan lagu sambil mesej atau guna aplikasi lain,supaya x terbatas penggunaan nset korang..

Audio Jack-untuk yg ni,first,jgn pilih yg ada 2.5mm audio jack..jenuh nak cari handsfree camni..xdak dah la ni..jenuh cari converter..lau Nokia,korang make sure audio jack dia yg 3.5mm,standard earphone biasa,macam untuk mp3 n mp4 tu..senang nk guna..lau sony,korang kena guna handsfree yg sony ja..port dia lain sket..panjang sket..n mudah loose..

3) Internet

WiFi-ha,lau korang ni penyelam tegar,hehe,yg selalu surf internet guna nset tu,seeloknya korang cari nset yg ada WiFi..senang sket korang nak guna online kat kawasan yg ade wireless..lau nak guna yg internet dari korang punye service provider macam Maxis n Celcom uh,abes la kredit korang..

Applikasi-setiap nset ada applikasi internet browser tersendiri..lau Nokia,diorang ade applikasi Web atau Internet,lau Sony,diorang ade Internet je..tapi apepunl,aku suggest korang download apllikasi Opera Mini..senang nak browse internet..n laju lagi dari applikasi default korang uh..tapi make sure ada internet connection dah le..

3) Input Method

normal button-majoriti nset guna butang untuk masukkan arahan ape2 kat nset korang kan..ikut suka korang la..tapi jgn cari butang yg keras sgt,susah nak tekan..lau sapa yg jenis taip mesej laju2 tu,dapat butang keras,mau gila jugak dibuatnya..

touchscreen-ha,ni fesyen zaman la..nset touchscreen..touchscreen lak ada dua jenis :

i) Resistive

yg ni ok tu,ok jugak..cuma kurang sensitif,..korang kena gune kuku la nak bagi senang..Nokia 5800 n adik beradik die guna jenis ni la..

ii) Capacitive

ha,yg ni bagus..mmg sensitif giler la..kadang2 tu,korang x sedar pun yg korang tengah taip msg..x rasa jari sentuh screen pun..iphone n kebanyakkan nokia mahal2 banyak guna jenis ni..n sony yg mahal2 macam Xperia..

5) Speaker

better korang pilih yg ada dualspeaker..bunyi lebih sedap..

6) Camera Shutter

elok lau nset yg korang beli tu,ada camera shutter,supaya lensa camera korang tu terlindung dari habuk dan anasir2 jahat..hehe

7) Design

clampshell-macam sony ericsson Z-series..yg ni jenis leh lipat2 uh..kalau sekali tengok,mmg la trendy..nampak best..tapi agak berbahaya,sebab mudah berlaku ribbon damage..ribbon yg menyambungkan skrin dgn board utama uh mudah rosak disebabkan asyik duk lipat2..


Clampshell

slide-macam Nokia E66,5700,5200,5300,6600 Slide..ni pun ok jugak..yg kedapatan hanyalah main key,menu key,call key,cancel key,sementara alphanumeric key terlindung di belakang slider..risiko ribbon damage yg sama macam clampshell..

Slide

sideslider-macam Nokia 5730 XM..yg ni trend terbaru pengeluar phone..kekunci macam keyboard komputer terlindung di belakang keypad normal...nak guna,just slide je ke tepi..n skrin tu akan automatic berubah jadi landscape..

Side-Slider

QWERTY-pernah tengok blackberry?? ha..ni jenis yg macam blackberry la..xde kekunci alphanumeric mcam yg korang selalu nampak kat nset biasa..yg ada hanyalah deretan kekunci comel macam keyboard komputer,di bawah screen yg dah siap2 landscape..awal2 guna maybe agak kekok,tapi lame2,ok la..Nokia E-series bnyak gune jenis ni..

QWERTY

candybar-yg ni kebanyakan nset punya design..senang..xde lipat2,xde slide2,sume ada terpampang kat depan mata..

Candybar


okeh..cukup la tu sikit2...lau ada lagi info,aku update lagi post ni..

berikutnya,aku akan listkan model2 yg aku syorkan untuk korang mengikut keperluan..korang klik je link2 model ni..sume dah aku siapkan..aku dapatkan maklumat dari www.gsmarena.com...web ni mmg accurate la maklumat die..ade review n opinion lagi untuk setiap model..elok la untuk korang survey2 nset korang..


MUSIC


CAMERA


TOUCHSCREEN


QWERTY



actually,banyak lagi aku nak gtau neh..tapi x larat tulis banyak2..kepada sapa2 yg nak beli nset baru uh,n xtau nak pilih,cari aku kat facebook..ni klik link aku neh..chat ja..nanti aku bagi tips tambhan..

aku nak gtau satu benda,aku suka sgt g tanya towkey2 nset ni,nak test pengetahuan diorang ttg nset..nak jual nset,kena la terer pasal nset kan..hehe..aku tanya habeh suma benda,sampai kadang2 ada yg tension,ada yg sampai terdiam,tambah kalau ada kak2 yg baru nak belajaq jual nset tu,sampai nak nangis pun ada..haha..kejam2..ada yg offer aku nak kerja dgn diorang,haha,xnak arh..

satu lagi,untuk sapa yg nak tau aku guna model apa,buat masa ni,aku guna Nokia X6 8GB..lepas ni,xtau lagi..hehe

keyh,setakat ni saja aku mampu taip..skru jari dah longgar..hhee..jumpa lagi..

wsalam.. (n_n)

8 comments:

momoi mee said...

sgt2 berguna la,,tp bru pas beli hp huhuhuhu

misznanarizal said...

thanx 4 da info...klu tlong support money utk sy blikan hp bru pon ok gak.. =)

raziq said...

nice info.. suka bca review phone ni. :)

Siti Safiyyah said...

point ko pasal kene tengok penjual tu aku sokong..ade tu buat tak endah jek..mentang2 la tengok muke aku macam muke tak berduit jek kan..:(

nanti bolehla ko jadi penasihat aku beli enset eh eh? ;p

Farhan AJ said...

ss-boleh je..hehe...

afifah said...

detail gila..nice.!!

aku nak henset bg lepas call n mcg plus dgar lagu pon ok dah..kalau kamera cun kira ok lah tu...

PCL said...

tgh berkira2 ni..gud info.thnks.

Pwincess De Lavenda said...

samsung galaxy plus xok kew...hihiihihi

Post a Comment

Komen yang best akan dihantar ke Akhbar Harakah! hahahahha !