Sunday, December 5, 2010

Kuasa Keyakinan


assalamualaikum...

ape khabar?how r u?kaifahaluk?ni hao ma?sapa faham,sila jwab ye..hehe...sebelum tu,aku nak ucapkan terima kasih/syukran/thanks/toce kepada sume2 pembaca2 yg bagi cadangan kat ruangan facebook fan page blog aku neh,berkenaan genre2 post aku...aku ada gak terfikir,sama ada nak tulis post ttg satu genre je ke,atau nak pelbagaikan...n dari feedback yg aku dapat,sume nak aku pelbagaikan genre post aku neh..so,thanks ye..insyaAllah,aku akan pelbagaikan dari semasa ke semasa...

hurm,post aku kali ni,berkaitan satu kuasa yg mana suma manusia ada,walaupun x smua yg menyedarinya,tapi,ia nyata wujud dalam diri fizikal n mental setiap insan yg bernyawa...kuasa ape tu?? adakah kuasa macam ultraman tu?atau macam ironman?x lupa jugak cicakman??tidak2...salah tu bro n sis..bukan kuasa yg macam tu...lau kuasa yg macam tu,abesh musnah la dunia neh...sume bangunan habis kene fire,perkerja cleaner tentunya yg paling merasa azab,sbb jenuh nak bersihkan sarang2 spiderman sume neh...kuasa yg aku cakap ni,Allah SWT mmg dah ciptakan dalam diri setiap insan,mmg ada...sama ada kuat atau lemah,bergantung kepada pengawalan insan tu sendiri..iaitu KUASA KEYAKINAN...

x faham? sabaq la dik oi...baru mukadimah..baru baca kata2 aluan dari pengarang,x masuk isi lagi...ish2..

first,aku nak tanya,pernah x korang/ampa/demo/kalian mengalami satu kejadian aneh???hehe..xdelah aneh macam jumpa alien ke ape ke...maksud aku la,pernah x,korang buat satu benda neh,tp x berjaya,tp time yg lain,korang buat,berjaya plak...pelik kan?padahal diri kita yg sama jugak yg buat,,kenapa ada masa boleh,ada masa x boleh?sumenye ade kene mengene dgn keyakinan...

aku bagi satu contoh..sebab aku suka main bowling,aku bagi contoh ttg bowling...kadang2 aku main,aku leh dapat sampai 190 markah....tp di kadang yg lain,aku hanya dapat 120 atau 110 je...padahal,yg baling tu aku jugak,bukan org lain...bila difikir2 balik,time aku dapat markah tinggi tu,sbelum,semasa,n selepas aku baling tu,aku sentiasa yakin...aku yakin aku leh bagi strike...konfirm strike...bila baling tu,ada mcam satu aura,yg meyakinkan aku bahawa aku baling ni,konfirm strike...n mmg strike la..tapi,bila time aku x yakin,mesti x strike atau spare,even aku baling tu,aku tumpu betul2...siap ade masuk longkang lagi,,,

macam tu la besarnya influence keyakinan dalam ape saje yg kite buat seharian...amat penting..malah,dalam ISlam sendiri,keyakinan ni amat perlu...tengok saje Rukun Iman,..percaya kepada Allah,malaikat,rasul,kitab,qada qadar,hari kiamat....maksud percaya tu,adalah membenarkan dgn yakin,...yakin ni,kena haqqul yaqin...maksudnya,mmg percaya betul2...n kene percaya suma,xleh percaya 3,x percaya 3,nanti jatuh kufur...

bila kita percaya yg kita leh buat,apa pun akan jadi betul..ditambah dgn doa n tawakkal,fuh,mmg sempurna la keje2 yg kite wat tu...

sesetangah org,bukan dia xde bakat nak buat satu2 keje or ape2 aktiviti lah...dia ade,just x yakin dgn diri sendiri..self-esteem tu xde..bila jadi macam ni,susah la...rugi la bakat yg dia ada...tp xleh guna,sebab dia x yakin..

ada satu kisah pada zaman Rasulullah SAW ni..kalau x silap la..lau silap,tlg perbetulkan aku ye...ada sorang pakcik ni,uncle lah,bagi komersial sket name die,.hehe..uncle ni keje dia,membawa penumpang dari satu seberang ni,ke sberang lain...amik upah la bro,xkan free kot..hehe..ada la satu hari tue,dia bawak penumpang ni,sekumpulan anak2 muda,nak p seberang sana,untuk menuntut ilmu dgn sorang alim...bila sampai kat sane,hati dia tergerak nak ikut anak2 muda ni g dengar same ape yg org alim tu nak ajar..tapi dia x masuk la sekali ngan anak2 muda tu,dia dengar kat tingkap je...n ape yg dia dengar hari tue,alim tu mengajarkan kepada anak2 muda ni,ttg keyakinan...alim tu kate,lau kita betul2 yakin,ape pun kite leh buat,...tersentak uncle tadi tu..

dia kembali ke sampan dia,n dia tebuk sampan dia sehingga karam...org2 ramai kat situ pelik la dgn perbuatan uncle neh..gile ke ape neh,tebuk sampan sendiri...then,dia melangkah kaki dia tas air tu,terus menyeberangi sungai tu tanpa tenggelam...bila ditanyakan kepada dia,tau ape dia jawan,"aku yakin aku mampu berjalan atas air"...fuh,aku rase alim tadi pun terkejut tengok uncle tu...dia mmg betul2 yakin dgn ape yg alim tu ajar tadi...kalau org zaman skang ni tengok,mesti sume anggap,"wow..magic..."...xkurang yg akan kata,"uncle ni ada 'belaan' ni..."..atau maybe,"sihir je nih"....n x sepatutnya ada yg kate,"uncle tu mesti naruto"...hehe..sebab ape dia leh buat?sebab dia YAKIN...

ada satu lagi cerita ttg yakin ni...tapi nanti saje la aku citer...x ingat sgt dah..

ape yg aku nak tekankan dalam post ni,sentiasa yakin dalam ape saje keje buat kiter...jgn ragu2,takut gagal,takut salah,takut segalanya....ade pepatah org zaman sekarang,"belum cuba belum tau"...haha...jgn cakap je,ade betul jugak kan..kite x buat lagi,mane kite tau kite gagal atau x...hehe..

tapi lau kite buat satu benda ni,kite yakin,tp gagal...jgn la terus down,.,gagal sekali bukan bermakna,gagal selama2nya..itulah step kita untuk jadi berjaya...Thomas Edison,sape tu? ya,,,dialah superman..ape da..merepek..dia ni,saintis yg mule2 cipta mentol...tapi,tahukah anda??? sebelum dia berjaya cipta mentol yg comel tu,dia dah gagal sebanyak 100 kali...finally,dia berjaya...bila ditanykan ttg eksperimen2 dia yg ggal,tau ape die jawab?? "bile mase saye gagal?itu sume langkah2 untuk saye berjaya"...ha,so,jgn mengalah lau gagal sekali dua...tu la proses kehidupan....hehe...

ok,maybe stakat tu saje celoteh aku kali ni...aku tulis ttg keyakinan ni,sbb dulunya,aku seorang yg amat x yakin dgn diri sendiri..tapi,bile aku percaya n yakin,aku buat,alhamdulillah..kejayaan demi kejayaan aku kecapi,amboi,ayat surat khabar nih..hhe..

so,yakinlah dgn ape yg anda sume buat...ingat,setiap manusia melakukan kejayaan,tapi manusia yg hebat ialah yg mengurangkan kesalahan dia...

salam muhasabah...assalamualaikum... (n_n)