Friday, October 29, 2010

Ilmu Perlu Dicari...hehe

assalamualaikum..

hurm..macam2 jadi hari ni..ada yg sedih..ada yg lawak...ada yg memenatkan...

yg paling best,yg lawak tu la..hehe

ada la sorang junior sekolah aku ni,gurl,baru umur 15 tahun....hehe..dia duk hingaq apa tatau...pasai adik angkat aku kat smkak ,form 1...hari tue,dia panggil adik aku tu,p jumpa dia (senior,besa la..dulu depa kena ngan kami dah)...hehe..dia pun teguq la adik aku tu,,dia suruh adik aku ni putus hubungan berangkat2 ngan aku ni,,,amboi ustazah..hehe..adik aku ni pun,mai la gtau kat aku..dia kata dia x suka cara budak tu teguq dia..kasaq2 la..ape la..

so,aku ni pun,hangat la kan..bukan sebab dia ni macam buli adik aku ka apa,tapi sbb dua teguq adik aku ni,x kena gaya...

aku pun ajak la dia debat kat fb tadi...hehe..dia ni bermati2 nak kata dia tu betui la..dia kata apa yg aku buat ni HARAM la..ape la kan..aku pun dengaq ja la apa dia nak kata..budak skolah agama..baru dapat ilmu agama sikit,nak test power la...so,aku pun layan la dia nak membebel apa..

lepas tu,turn aku lak..aku lak yg membebel kat dia..aku amik budak tu jadi adik angkat pun,bukan sebab apa..dia tu macam nakal sikit..aku just nak ubah dia...sedaya mampu aku..sebab,setakat yg aku dengaq la,xdak lagi kakak2 senior kat sana yg leh teguq dia dgn berkesan...so,aku amik tugas tu nak ubah dia..

matlamat aku,satu ja,nak ubah dia jadi baik..kalau x sebab tu,aku mmg amik dah...tapi budak yg tadi neh,bermati2 matian kata perbuatan aku salah..hehe..xpalah..dah dia x belajaq apa yg aku belajaq,camna dia nak faham...dia baru belajaq feqah asas,terus dia nak bangkang hujah aku yg guna fiqh wal alawiyat...terus terang aku tegaskan kat sini,mmg aku amik budak tu jadi adik angkat,aku guna istilah adik angkat ni pun,nak merujuk kepada budak tu jadi macam mad'u aku la...kalau x sebab tu,aku mmg x amik dah..

masalahnya sekarang...budak tu,mmg xleh terima apa yg kakak2 ni duk nasihat dia...maybe cara depa agak kasar atau x kena..besa la..pompuan..emo lebih2...so,aku kata kat budak tu,la ni macam neh,aku kata,ampa semua tengok dia,kalau dia ada buat salah,gtau kat aku,biaq aku teguq dia...hehe..budak tu xmau lak..haha..adoi la..susah nak fahamkan budak yg baru mentah ni...

dia kata,dia teguq x kena gaya pun,at least dia ada usaha nak ubah budak tu,bukan macam aku,duk belagak ilmu tinggi,tapi x buat apa pun..hehe..dia xtau yg aku tiap2 minggu nasihat budak tu..suh belajaq elok2..jgn nakal2..aku suh dia hormat kakak2...dll...yg tu dia kata x buat apa2?? adoi la..susah..

xpa lah dik oi..susah nak terangkan kat dia..sbb dia x mengaji lagi..tapi still duk menegakkan benang yg basah..duk x habis2 dgn balik kepada konsep asal...mmg la kita kena pegang konsep asal dalam ISlam...tapi,hukum Islam ni,bergantung kepada keadaan..
contohnya,kalau kita ikut konsep asal,khinzir tu HARAM dimakan....tapi,dalam keadaan darurat,hukum tu berubah jadi harus makan,sebab takut membawa kepada kemudaratan....

budak tu,x faham konsep ni..so,dia mati2matian nak menang kat dia..hehe..adoi la..aku pun..senyum je la sorang2..budak2..besa la..

petang tu,aku n prof g gunting rambut...duk panjang macam rumpun serai dah pun..malam tu,kami p makan ramai2 kat e cafe...x la ramai sgt coz amir n hafiy balik..anak manja..hehe..

malam ni,tinggal aku,ustaz,prof,n ramzie je la dalam bilik..dah la 3 eko tu sume jenis tido awal..so,tinggal la aku sorang2..hehe

keyh..mau tido suda..

wasalam (n_n)