Tuesday, October 26, 2010

Adab Menuntut Ilmu

assalamualaikum...

hurm...kadang2,aku tengok,ramai yg study hard,smart,sume lah,tapi still x mampu dapat result yg baik...macam yg aku cakap dalam post yg lepas,keberkatan ilmu tu pun kena jaga jugak...adab antara kita n ilmu tu,penting...ilmu ni,milik Allah,Dia nak tarik dari kita,anytime ja..jangan riak sgt...ada ilmu,kita kongsi...biar org nak kata kita riak ke,ape ke,as long as niat kita betul,ikhlas,nak kongsi ngan org,just gtau je..

ada satu hadis yg aku pernah dengar,maaflah,aku x tau martabat hadis ni,tapi,ape pun,fadilat amal die kita leh amik..

'barangsiapa yg menyembunyikan ilmu,maka dia akan dibelenggu d akhirat nanti,dengan belenggu dari api Neraka'

aku minta maaf sgt2...aku x tinggi sgt ilmu agama ni..lebih kurang macam tu la maksudnya...tapi,makna yg kita leh amik tu,betul...lau kita ada ilmu,kita kongsi je dgn org lain..maksud aku,ilmu yg bermanfaat la..

antara adab kita ngan ilmu ni,apa yg leh aku cakap,kita kena jaga,sebab,kadang2 kita anggap benda ni remeh,tapi ianya membawa pengaruh besar dalam hidup kita sebgai pelajar

antaranya :-

* time nak galas beg yg ada buku,make sure buku dalam beg tu,x rendah dari punggung kita,,,jaga martabat buku tu..same jugak kalau kita duk dalam kelas,jangan letak beg berisi buku di atas kerusi di belakang punggung kita,..x sopan..

* kalau ada rak buku,jangan la letak buku kat tingkat paling bawah...letak kat atas..yg bawah tu,letak la alatan lain macam set mewarna atau berus lukisan je..

* kalau nak buka buku,nak baca,sebaiknya baca la doa dulu...kita nak ilmu Allah...so,hormat sikit..

* jangan sekali2 tidur atas buku,maksud aku,letak kepala atas buku,sama ada buku tu tertutup atau x..x sopan..

* jaga hubungan kita dgn guru2...mereka ni wasilah antara ilmu tu n kita...jgn kurang ajar dgn mereka...

* bila nak ajar org lain ttg ilmu yg kita tau,sentiasa perbetul niat..niat untuk ajar n kongsi ilmu...bukan untuk dipandang tinggi n mulia...benda tu akan datang dgn sendiri nanti...just ikhlaskan diri untuk mengajar..

hurm...maaf,aku agak serabut malam ni..so,yg ni saje aku dapat cakap..macam biasa,lau ade pape yg salag,TEGUR aku...insyaAllah,aku perbetul...

***** satu lagi aku nak gtau,berkenaan Al-Quran...bila nak bawak alquran tu,contohnya kita baru amik dari rak,jangan bawak alquran tu macam kita bawak beg bimbit,tu bukan buku komik.tu kalam Allah...benda ni ramai org x perasan..aku pernah nampak ada sorang pakcik tu,pakai jubah n serban pun,stil bawak AlQuran macam tu...so.ingat,jaga sume ni.

skian sahaja...moga2 kita semua beroleh keberkatan dariNya..

wasalam

1 comments:

Post a Comment

Komen yang best akan dihantar ke Akhbar Harakah! hahahahha !