Friday, September 10, 2010

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN

Assalamualaikum…

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN KEPADA SEMUA YG MENGENALI AKU,

MOHAMAD FARHAN BIN SHAMSURI

HARAP SEGALA KESALAHAN AKU,TERSALAH BICARA,TERGURIS PERASAAN,DAPAT KORANG MAAFKAN..KITA SAMA2 MANUSIA,X LARI DARI MELAKUKAN KESALAHAN KAN…

Sempena hari raya ni,aku nak cerita sikit apa yg aku n family aku buat untuk persiapan hari raya ni…hari tu dah cat umah kan…

Kelmarin,

kami p amik mak ngah n pak long,kak n abg kepada ayah aku kat yan…kampung aku belah ayah kat yan..tapi datuk n nenek aku dah meninggal dunia…so,tinggal makngah aku n paklong aku yg x berumahtangga saje la,yg menghuni rumah bersejarah tu..kami p amik depa untuk beraya ngan kami kat jitra..

Sebelum balik,kami p singgah satu pasar kat yan ni..nak cari kueh2 raya untuk aku,abg aku,n kak aku bawak balik kampus kami nanti..sambil2 tu,kami teman makngah n pak long cari tshirt,selipar..untuk raya..aku ni bukan jenis pandai nak memilih kueh2 neh…lau dah ada isteri x pa la..haha..gatai..so,aku amik almond London n kueh apa tah satu Tupperware lagi…time nak balik,aku nampak ada satu gerai jual tshirt..aku usha2 la…last sekali,aku beli satu tshirt tu…aku nampak ada perkataan ‘ve’….aku ingat menatang apa…positive ke negative ke..

Bila kami dah masuk kereta,aku tunjuk tshirt tu kat atih,dia tanya,mana sehelai lagi..aku tanya la sehelai lagi apanya..aku beli satu ja…dia kata yg ada tulis ‘lo’….la…rupa2nya tshirt yg aku beli tu shirt couple…haha…perkataan tu lau ada kapel kuaq sekali dia jadi ‘love’ la…haha…bodonya aku.hehe,..aku penah tengok tshirt jenis tu,tapi aku x perasan lak tshirt yg aku beli tu tshirt kapel..arh..biarlah..aku pakai aku sorang je…

Malam tu,aku n aiman tolong umi pasang wallpaper kat ruang tamu…kami cat separuh ja…di pertengahan tu,kami lekatkan wallpaper..abg aku n umi pasang penyangkut tirai kat tirai yg baru siap dijahit(tempah ja) …ada la terjadi satu benda time kami tolong tu…hehe..tapi..tu rahsia..xleh gtau..hehe..pastu,tidoq la…penat cik oi…

Hari ni,

Kami bangun lewat..sahur last..sedihnya..aku makan sikit ja..ntah kenape..pastu…tido2 jap..pagi tue,kami p umah tok aku kat jitra…ni kampung aku belah mak…tapi,tinggal nenek ja,aku panggil tok..datuk aku,aku panggil tokwan,dah meninggal dunia 4 tahun dulu…so,tiap2 minggu,di sinila tempat kami menziarah..kami tolong hias n kemas umah dia..ada sepupu aku yg dah kawin,yg duk yan,balik sini tolong kemas jugak..sambil2 tu,kami siapkan pasang penyangkut tirai (langsir) sama…mana abeh lagi..banyak meyh..hehe…aku yg agak malas ni pun,kena tolong jugak..aku bawak la laptop sama,nak online…dengan router wimax..sekali xde line da…alangkah kecewanya hatiku..hehe…xpe2..ada hikmahnya,maybe Allah nak suruh aku tolong nenek aku kemas umah hari ni..

Sambil duk ‘anyam’ tirai tu,adik aku,ayish mai kat aku,sambil duk kacau kami ‘anyam’ tirai tu,dia tanya kat aku,

‘bob,awat tirai ni depa panggil tirai?’

Sudah.abeh aku..kewibaan aku sebagai budak university tergugat hebat dek soalan padu n bernas dari adik aku yg baru umur 4 tahun..aku nak jawab apa weh??hehe..abg n kak aku dah gelak dah kat aku..aku diam ja..hehe…lebur sikit ego..haha..padan muka aku..sapa suruh ada adik genius macam tu..

Cuba Ampa Tngok...Yg laki yg kena 'anyam' benda alah ni..mana yg pompuan???

Petang tu,aku ikut p beli makanan untuk berbuka untuk kali terakhir taun ni..memang dah jadi tradisi aku,abg aku,n kakak aku untuk p beli makanan berbuka untuk hari terakhir..hehe..aku ikut ja..apa depa beli..aku angkat..kat umah tok,sepupu aku yg balik dah ramai…meriah la jugak…best la sikit..lau x,asyik sunyi ja..yg ada pun adik beradik aku je la…

Lepas dah berbuka,kami solat maghrib n takbir sekali dua…susana raya tu ada la terasa sikit2..yg paling hot tu,budak2 kampung ni,depa duk perang mercun…yg jadi sasarannya,umah tok aku ni la..dah umah ni duk tengah2 dua pihak yg duk lawan tu..geram betul…bising gila..nak solat pun x khusyuk…apa la nak jadi depa ni..bukan ada pa pun main mercun…nanti dah jadi apa2,putus tangan,mula la nak buat muka sedih…lau ikut amarah aku ni,lau nanti dah besar,dapat kuasa papa2,aku nak buat peraturan,sapa2 yg cedera akibat main mercun,aku haramkan mana2 pusat rawatan untuk merawat depa…memangla kejam…tapi..tu la..geram gila..bukan xda otak depa ni..kadang2 tu,yg main tu orang yg dah tahap2 pakcik2…yg menambah geram lagi,kebanyakan depa ni anak polis…tu yg menyedihkan..

Anak polis…bapak duk sibuk rampas mercun kat premis2 haram,anak depa duk main mercun dah macam penjenayah….tudia la..yg nak menegakkan keamanan pun lingkup..aku x kata la semua polis..yg mana berkenaan ja…mmg hampeh..

Ok2…dah2..aku dah mula hot dah pikiaq padai depa ni..lepas2 dah abis smua keja2 mengemas,kami balik umah…sambung pasang tirai lagi…penat la cik oi..mesej raya dah masuk berduyun2…semua mesej yg main forward2 ja…x best la..buat la mesej sendiri…baru unik..xpa lah..dah cara depa…

Malam ni,umi suh tidur awal…hehe…aku?lewat kot…badan aku dah biasa dah tido lewat…xleh buat apa dah,,,hehe,.esok nak raya weh…aku xrasa apa pun..hurm//ntahla//keyh,jom tido weh !!