Tuesday, August 24, 2010

Sakit Tanda Allah Sayang Kita ????

assalamualaikum...

memandangkan aku ni selalu sakit..meh nak cita sikit bab sakit ni lau nak dikaitkan dengan perspektif Islam..aku ni bukanla banyak ilmu sangat..juzt nak berkongsi ilmu yg sedikit ni..mudah2 mudahan kita semua dapat manfaat..

kita semua manusia,konfem x penah lepas dari buat dosa.....sapa yg rasa dia x penah buat dosa ? ngaku kaih .. meh nak luku pala sorang sekali..hehe...hatta para anbiya' pun semua pernah buat dosa..tetapi xde la buat dosa macam kita..cuma dalam skala yg amat rendah dan kecil..dosa2 ni lak diorang bukan buat dgn sengaja...Allah nak tunjuk kelemahan manusia la tu...nak gtau xde manusia yg sempurna kecuali ??? pandai !!! anak sape la neh...betui2..xde manusia yg sempurna kecuali Nabi Muhammad SAW..Baginda saja manusia yg sempurna...Namun,baginda pernah juga buat salah..tapi x sampai tahap berdosa..Allah SWT menegur Baginda lalu Baginda meminta maaf kepada lelaki tua itu (cari sendiri la noh cerita nih..aku takut salah lak..aku pun ingat2 lupa dah serita neh)..

ok..abeh mukadimah pasai dosa...masuk bab sakit lak..kalau korang nak tau,time sakit neh la kita leh tengok tahap keimanan seseorang tu...sakit ni Allah datangkan banyak tujuan...nak uji,nak kifarah dosa kita,nak ingatkan kita,dll...

ttg nak uji tu..kita amik kisah Nabi Ayyub a.s. sudah la...Baginda seorang nabi..tetapi diuji dgn ujian penyakit kulit yg amat teruk..sehinggakan semua org menjauhi Baginda termasuklah keluarga Baginda sendiri,kecuali isteri Baginda sahaja yg masih setia merawat dan menjaga Baginda...namun..Baginda x pernah mengeluh...x pernah BERSANGKA BURUK langsung terhadap Allah..tawu ape kata Baginda bila isteri Baginda menyuruh baginda meminta doa kepada Allah agar disembuhkan ??

"apalah sangat penderitaanku ini berbanding nikmat kekayaan dan kesenangan yang telah kita kecapi selama ini dariNya ?aku malu untuk mengeluh..kerana aku sudah bersenang sebelum ini"

ha,macam tu la lebih kurang..sehinggalah badan Baginda hanya tinggal lidah dan hati sahaja..Wallahua'lam la camna keadaan Nabi Ayyub masa tu..sampai tahap itu,baru lah Nabi meminta doa kepada Allah ..tu pun bukan minta disembuhkan,..tapi lebih kurang macam ni la doa Baginda

" ya Allah,sekiranya penderitaan ini kau turunkan kepadaku untuk mengujiku,nescaya aku sanggup hadapinya...tetapi jika kau musnahkan juga hati dan lidahku ini,nescaya tidak dapat lagilah aku berzikir dan memujimu"

tudia...malunya kita...Nabi yang diuji macam tu pun x minta sembuh..Baginda guna ayat lain...lalu Allah memancutkan sejenis pancuran air dari perut bumi dan menyuruh Baginda mandi dgn air tu...sejurus mandi dgn air tu,lalu tumbuhlah kulit2 baru pada tubuh Baginda..kulit itu amat elok..dan semua penyakit Baginda sembuh..malah,tubuh yg baru ni lebih elok dan cantik dari tubuh Baginda sebelum ini..itulah ujian dari Allah melalui penyakit..malah jika kita sabar,Iman kita akan bertambah..Allah nak tolong kita tingkatkan Iman..betapa sayangnya Allah pada hamba2nya...

untuk nak kifarah dosa kita lak...kita tau dosa2 manusia ni akan dibalas sama ada d dunia atau d akhirat....kalau x d dunia,d akhirat la jawabnya..knape aku kata Allah syg kita jugak walaupun kita akan dibalas jugak dosa kita tu?kalau org yg lemah Iman mesti kata

"sayang apanya..kena jugak balasan..ingatkan kata syg,x kena dah..ampun macam tu ja."

nauzubillahimin zalik...janganlah ada antara kita yg kata macam ni..macam mana Allah tunjukkan kasih sayang kita melaui sakit?cuba kita bayangkan...kita sakit kat dunia ni...sakit besa ja..demam,selsema,batuk...abeh kuat sakit jantung...macam tu Allah nak buang dosa kita...d dunia..

cuba kalau Dia x buang kat dunia,Dia buang kat akhirat..mana ada batuk2,selsema2 kat akhirat nanti...yang ada apa dia??? ha..jeng3...

*air nanah yg menggelegak,bila minum ni,habis hancur semua organ2 kita..
*terompah besi yg dipanaskan dgn api neraka..bila pakai ja,otak menggelegak sampai rebus..
*dijadikan kayu bakar api neraka

dll lagi la azab d akhirat..

so...fikir balik masak2...kita nak selsema2 and the gang ka kita nak benda2 menggelegak macam yg aku kata tadi ???

ha..la baru ampa tau betapa sayangnya Allah kat kita...Dia x nak kita diazab oleh azab yg pedih tu..Dia balas kat dunia siap2..nanti kat akhirat x kena dah..tapi nak kifarah dosa kita yg bertimbun tu bukan cukup dgn demam sekali dua...sbb tu la macam2 penyakit jugak datang..sabar je la sahabat2 ye...

so,lepas ni,kalau ada antara kita yang jatuh sakit,jgn ada yg mengeluh...sentiasa bersangka baik dgn Allah..insyaAllah...Dia dah atur benda lain untuk kita..sentiasa yakin dgnNya...

malah,bila jatuh sakit,ucapkanlah Alhamdulillah..Allah masih amik kisah pasal kita..Dia xmau kita kena azab teruk2..


*satu lagi benda baik ttg sakit ni...berdasarkan pengalaman aku la..bila sakit ni la,ibadah kita jadi lebih khusyuk..dapat tadabbur (hayati ) dgn lebih baik...serius...try la time sakit nanti..hehe.

keyh la,setakat tu je la..memandangkan post ni berkisar ttg agama sikit,aku lak bukan terer sgt,aku cakap berdasarkan apa yg aku belajaq ja..so,if ada sape2 yg ada mendapati ada ayat aku yg salah,cepat2 la tegur aku...insyaAllah aku ubah segera...sapa2 mengingatkan antara manusia,supaya semua dapat manfaat..

ada ayat Quran,surah apa aku lupa,nanti dah ingat aku gtau balik..yg bermaksud

"dan (sentiasa) mengingatilah antara kamu..sesungguhnya saling mengingati itu memberi manfaat kepada orang Mukmin (org yg beriman)..

salam ukhwah..salam muhasabah..assalamualaikum..