Wednesday, August 25, 2010

Farhan Dahulu...sebuah memori indah

assalamualaikum....

ish3x...rajin sungguh dia update blog..heheh...tudia ha...masuk lif tekan butang sendiri nampak....saja...boring2 neh...xda kelas lak petang neh...tu yg jadi "x tahwan hala".....hehe...frasa ni untuk org kedah ja...yg tatau jgn pandai2 interpret..

nak tulis pa tatau....aku ni bukan betui sangat neh..pala duk ngantuk tapi xmau tidoq..sia2 kelas BI batal petang neh...ingat leh nak tidoq nak rehat jap...x bleh jugak..last2 ngadap laptop la jawabnya...

sejak duk aktif tuleh blog ni,mata aku asyik sakit ja...la ni dah agak ok sikit dah...xkan tanda2 nak kena pakai spek kot...xmau eh...nanti awek ligan..haha..perasan..mak aku asyik duk seriau ja aku p mana pun...takut aku p ngorat anak org..xdak aih umi..anak umi neh baik ja...org yg ngorat dia ada la..haha..perasan lagi..

blog aku nih,kalau boleh,aku xmau bagi statik ja genre dia...lau boleh aku nak pelbagaikan jenis post aku..bak kata naqib aku,fleksibelkan....haha...tudia..ayat mahal mai dah...aku akan letak cerita pasai aku,kadang2 aku letak tazkirah sikit...n kadang2 aku letak benda merepek macam yg aku tgh tuleh neh..saja..nak bagi hilang boring...

aku tengok ramai dah org ada blog la neh..blog depa lak macam2 jenis..aku xplore2 la depa punya blog..ada widget unik sikit,aku copy la..kira cari pengalaman jugak la..aku baru ja dalam dunia blog neh walaupun dari form 2 lagi aku dah ada 3 blog dah..semua bersarang ja..hehe

rasa2 ramai dah baca blog aku neh..tapi hampa x kenai lagi aku ni jenis camna...meh nak cerita sikit..x salah noh aku cerita pasai aku sket..dah blog aku..kalau aku p cerita kat blog org lain,alamatnya raya kat hospital bahagia la aku taun neh...

aku la ni umuq 18 taun...lahir kat Kelantan..jgn salah tafsir..bukan org kelantan..cuma time tu,parent aku mengajaq kat kelantan..so,lahir la kat kelantan..dalam 8 org sibling kami neh,ada 3 ja kelantan,yg lain kedah..kak aku,aku, n adik aku yg form 5 la neh

dari kecik..aku bukanlah anak yg dimanjakan..x caya tanya mak aku..konfem dia mengiyakan...aku jenis suka xplore something2 sendiri...lagi njoy..time kecik,bahan bacaan aku bukan komik2,buku2 cerita or ape2...tapi aku minat ensiklopedia sains...minat woo...

masuk sekolah rendah,abeh semua buku sains n eksperimen kat library sekolah aku tu,aku dah baca semua..tatau la paseipa..aku minat sgt..pasai hobi aku,jeng3...mestilah...mereka cipta!!!

sapa yg baru kenai aku dari sekolah menengah,mesti x percaya..sbb time sekolah menengah aku dah slow sikit mereka cipta neh..camna aku leh minat?? nak cerita la neh..sabaq sat...

ada satu hari tu,ada bom mai kat negara kami...uish...ni bukan dia....apa da blogger neh..tukaq2....ada satu hari tu,family aku p kat Pantai Murni,Yan,Kedah...dekat dgn kampung aku belah ayah...aku tengok ramai budak2 main layang2 kapal terbang yg diperbuat daripada polistrin...best sgt...aku suh ayah aku beli,dia xmau..dia kata apa tau x??

"nak,buat sendiri."

bunyi macam tension gak dengaq..tapi ampa tau dak,bermula dengan kata2 ayah aku tu la,aku mula menceburkan diri dalam bidang rekacipta seawal usia 8 taun...balik tu...aku p amik polistrin besaq belakang rumah aku,n aku start buat bentuk kapal terbang....time tu umuq 8 taun..ampa jgn la expect aku buat jadi macam yg aku tengok kat pantai tadi....at least rupa ada...tiba2,rasa cam something dalam diri aku...something macam kepuasan,sbb dapat reka sendiri mainan aku..

so,bermula dari tu la...ada mainan apa ja yg aku beli...aku x main...kalau main pun,sat ja...aku akan amik senjata hikmatku,yang sampai sekarang aku bawa ke mana2,iaitu screwdriver...atau lebih dikenali sebagai pemandu skru..mangkuk betoi..sapa ajaq ang...pemutar skru la..so,aku akan buka skru mainan2 tu..n kaji camne mainan tu leh berfungsi...

lepas dah abeh kaji,aku potong semua wayar,n aku simpan ikut kategori...kat mana aku simpan ?? hahaha,,bila teringat kat mana aku simpan ni la,aku akan senyum sorang2...tempat aku simpan semua komponen2 ni,bukanlah satu tempat yang unik...atau tersembunyi,tempat besa je..iaitu 3 row laci almari kat ruang solat umah aku....bunyi macam besa ja..n maybe korang gelak ja...tapi,3 laci ni la yg jadi alam fantasi aku time kecik2...

aku punya sayang semua barang dalam laci2 tu,smpai semua barang aku dalam laci tu,aku ingat sebiji2....tanya ja apa ada dalam laci tu,,semua ada...kecuali enjin kapal terbang n kepala kereta api ja...

bila aku balik dari sekolah,x sah kalau aku x buka laci tu..kadang2..usha barang2 dalam laci tu pun dah cukup bagi aku kepuasan...bila mai instinct nak reka tu,aku mula la keluarkan barang2 yg aku rasa perlu dalam projek aku...

selalunya aku mereka cipta kat dalam bilik aku..so,abehla aku cabut 3 3 laci tu bawak masuk dalam bilik aku...segala mak nenek semua ada la...benda apa yg aku reka ???? ha...xdak la sampai tahap mentol macam Thomas Edison atau enjin pembakaran dalaman macam Nicholas August Otto tu....benda2 besa je pun..macam....telefon polistrin cup,kipas mini,lampu mini,kren elektromagnet mini,bot laju mini,alat mengesan denyutan nadi,dll...benda2 besa ja...tapu memberi kepuasan yg amat pada aku...

bila dah abeh reka,aku akan tunjuk kat ayah aku..dia lak akan bagi cadangan untuk penambahbaikan pada rekaan aku tu..mmg ayah yang terbaik punya lah..menyedari minat aku ni,mak aku selalu beli benda2 elektronik kat aku...xmain la mainan2 macam kad tepuk,chess,dll tu...

aku dulu cukup teruja dgn bateri,enjin,metol,magnet,wayar,dll...tapi..standar aku budak skolah rendah,aku xde la libatkan penggunaan elektrik lagi..just guna battery ja...ciptaan yg paling aku xleh lupa ialah lampu n kipas kawalan jauh n kren elektromagnet mini...mmg ciptaan yg paling aku sayang...hurm...rindy sgt masa2 dulu,,

masuk sekolah menengah,minat aku ni jadi slow sikit..sbb..aku duk asrama...xkan aku nak bawak laci aku semua p sana...x pasai2 kena tangkap..depa kata aku nak bom sekolah lak nanti..hehe...tapi..x bermakna minat aku tu hilang macam tu ja..

aku lepas 'gian' nak mereka cipta neh time KH la...hehe..tajuk elektrik n elektronik jadi kacang ja...dah asyik duk main dgn benda tu je selama neh...aku selalu score pun subjek sains n kh je la..math tu kadang2...

bila dah mula belajar guna alat pateri,verobod,perspek,ic,perintang,n macam2 lagi,aku punya semangat nak mereka mai balik....berkobar2 gila...balik umah tu..aku continue projek KH aku guna pala otak aku sendiri...macam2 la aku buat...yg best tu semua jadi..rasa best sgt2...

kadang2,aku beli kit elektronik yg ada jual kat supermarket...mmg semua aku try la...minat aku membara balik..

aku minat jugak kat benda2 tech ni..kira tahap nerd jugak la..digital camera,nset,laptop,n segala macam gadget la aku minat...kalau beli camera je,mesti mak aku kata macam ni..

"ha,camera ni,jgn ada sapa pegang..abah n umi ja..."

aku senyum ja dengaq..sbb,aku tau dah apa nak jadi dalam kereta satgi...dalam kereta satgi,mak aku slow2 bagi kotak camera tu,pastu dia kata.

"bob,tolong tengok sat nak guna camne kamera neh"

hehe...sbb tu aku senyum..aku dah tau dah..benda apa pasai tech ni,dlm family,mmg aku conquer..haha..riak lak...astaga..sama la benda lain pun...aku ingat ada satu kali tu,mak n ayah aku beli mini laptop sorang satu,malam tu...aku la yg kena mengadap 3 laptop serentak...duk install macam2 software dalam laptop2 baru tu..hadoi la...xpe2,demi pengalaman..

uish,panjangnya post aku neh..aku stop dulu la noh..satgi org penat lak baca..hehe..apepun,aku nak gtau kat hampa semua,bila aku teringat sapa aku dulu,aku jadi sayu...sbb,aku yg sekarang amat berbeza dgn aku yg dulu...yg sentiasa happy,bersemangat,n x penah kata tidak pada sesuatu yg x mustahil..

moga2 aku dapat balik keyakinan aku time kecik2 dulu..aku xleh mengalah...perjalanan hidup aku panjang lagi...aku kena kuat demi org2 yg aku sayang terutamanya mak aku...

semoga semangar farhan jr dapat dikembalikan dalam hidup aku la ni...amin..wslm

1 comments:

nadiahcenyum said...

hahaha...
beznye....
mse kecik2 nk wat pe pon mak xkn mrh...huhu

Post a Comment

Komen yang best akan dihantar ke Akhbar Harakah! hahahahha !