Friday, August 26, 2011

[Edisi Syawal] Layak Ke Kita Sambut Hari Raya ?

Assalamualaikum wbt.. 



Alhamdulillah..Setelah hampir sebulan kita berpuasa di bulan Ramadhan yg mulia ni, akhirnya Hari Raya hampir tiba.Konfem lah masing-masing dah memulakan preparation untuk raya ni.Segala macam la perlu diselesaikan, langsir baru, tv baru, baju baru, kasut baru, tak kurang jugak henfon baru (macam aku) dan laptop baru.Semuanya menggunakan alasan raya.

Tak pe lah, bagi yg mampu tu, biarlah kat diorang kan.Selagi mana tidak menyusahkan diri sendiri , beli la ape pun.Cuma satu je yg kita kadangkala terlepas pandang.Biasalah kan, nama pun manusia, datang dari kata dasar bahasa Arab 'nasiya' yg bermaksud lupa dan lalai.Hari Raya Aidilfitri ni sebenarnya adalah hadiah dari Allah SWT kepada hambaNya yg BERJAYA menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan ni dengan sempurna.

So, tanya diri sendiri, adakah kita dah tunaikan ibadah puasa kita dengan sempurna ? Sudahkah kita tinggalkan segala tabiat buruk dan maksiat yg sering dilakukan ? Adakah kita menjadi semakin baik dan beriman hasil didikan madrasah Ramadhan ni ? Atau sama saja seperti dulu, malah lebih teruk ? 

Rugilah kita jika bulan Ramadhan ni berlalu begitu saja tanpa meninggalkan kesan positif dalam diri kita.Minggu lepas, aku pergi ke CC di Wangsa Maju, namanya TBun.Rasanya sapa yg duduk dekat-dekat situ kenal la kan.CC paling femes kat Malaysia.Tapi yg sedihnya , dalam tu, ada orang MELAYU ISLAM yg selamber badak je mentekadarah Nasi Ayam depan komputer, tanpa langsung merasa segan dan silu terhadap penganut agama lain yg juga berada di situ terutama bangsa Cina.Aku sebagai MELAYU ISLAM, rasa malu yg amat sgt melihat kejadian tu.Yg sedihnya, penjaga CC tu takde sense plak nak tegur, dibiarkan je diorang tak puasa selamber je.

Itulah masalahnya.Bulan Ramadhan ni dirasakan tiada bezanya seperti bulan yg lain bagi manusia jenis macam ni.Hidup hanya untuk berseronok.Yang peliknya, bila sampai hari Raya , golongan macam ni plak yg excited lebih.Main mercun la, beli baju raya sampai berpuluh2 pasang, menjamu selera tidak kira waktu, solat Raya pun kantoi.Kalaulah diorang tahu Hari Raya ni apa tujuannya yg sebenar, sure diorang akan rasa malu.Puasa pun tak, ibadah tunggang langgang, tetiba nak sambut Raya lebih-lebih.

So, soal diri kita sendiri, kita berada di golongan yg mana ? Layakkah kita menyambut Hari Raya ? Tepuk dada, tanya Iman.Aku harap kita termasuk dalam golongan yg mendapat rahmat dan inayah dari Allah SWT di bulan Ramadhan ni.

Akhirul kalam, aku selaku pemilik blog TintaPenaku.com ingin mengucapkan , Selamat Hari Raya Aidilfitri , buat semua ummat Islam, khususnya pembaca setia dan pengikut setia blog aku ni, dan aku juga ingin sangat memohon infinity kemaafan , jika sekiranya ada penulisan aku yg menyinggung perasaan sesiapa.Ketahuilah bahawa kita semua manusia ,tidak lari dari membuat kekhilafan.Halalkan duit CHurp-CHurp dan Says.my yg aku dapat hasil kunjungan korang ke blog ni, dan semoga Ramadhan kali ni membawa seribu satu erti dalam hidup kita sebagai umat Islam.

Kalau ada sesiapa yg tetiba rasa nak beraya kat rumah aku, sila-sila lah ye datang ke :

429, Taman Siswa 2, Lorong Siswa 2/1,
06000 Jitra, 
Kedah Darul Aman.

no tel : sila mesej fb aku kat sini : Farhan Al-Jitrawi

* Aku ada di rumah bermula Raya ke - 2 sampai raya ke 5 je.Kalau nak datang, inform awal-awal.Bawak la kawan-kawan sekali datang rumah.Tu pun kalau sudi la.Aku tiap-tiap tahun raya biasa-biasa je, tak de sape sgt nak datang beraya.hehe..

Sekian, May Peace be Upon You !! Assalamualaikum :D