Sunday, June 26, 2011

Perhatian Kepada Hackers/Crackers Wannabe !!

Assalamualaikum wbt..



Sejak musim hacker/cracker yg berleluasa ni, ramai la yg mula memasang hasrat nak jadi hackers jugak kan ? Pastu mula la berjinak-jinak dengan istilah-istilah atau terms-terms yg sebelum ni tak pernah dengar langsung.ProRat,Rat,SQL,PhP,netstat -a,DoS,DDoS,DefCon, dan macam-macam lagi isitilah, mula menjadi bacaan atau tatapan harian.

TETAPI, apapun, korang kena sentiasa berhati-hati.Bila aku sebut atau tulis 'sentiasa' tu, bermakna mmg korang kena SENTIASA berhati-hati bila bergelumang dgn dunia hackers ni.Sebab apa ? Sebab aku sendiri pernah hampir menjadi mangsa keadaan.

Aku pernah join satu group hackers kat fb ni.Dengar kata, dalam group tu, yg hackers betul-betul cuma ada 4-5 orang je, yg lain tu wannabe je.Aku pun saje-saje la join, nak tgok jugak hackers-hackers ni selalu sembang pasal ape.

Ader sekali tu, aku post la something kat wall group tu, aku tanye, ape bende RAT dan DDoS tu, pastu aku tinggalkan je group tu.Tapi bila aku check email, rupanya ramai duk sembang kat wallpost aku tu.So aku pergi la tengok balik, mmg ramai duk sembang kat situ..

Masing-masing meluahkan ilmu hacking masing-masing.Ade beberapa link software yg diorang letak kat situ, in case sape-sape nak download.Aku pun ape lagi, download la tanpa syak wasangka.

Lepas dah install, aku baru sedar yg rasa macam pelik je bila aku selamber je download dari link tu tanpa usul periksa.Akhirnya aku tanya pendapat sorang kawan hackers aku ni.Aku bagi link download tu kat dia, sekali dia scan, PENUH MALWARE !!

Hampeh punya manusia.Sempat dia bind link tu dengan malware.Kawan aku tu cakap kemungkinan PC aku dah kene RAT, Remote Access Trojan.So apa lagi, terpaksa la aku buat tindakan seterusnya - Format Harddisk.

Tension betul aku. Sebab tu la aku nak nasihat korang, kalau dapat link dari mana-mana pihak yg korang rasa was-was, korang check dan scan kat sini dulu -


Lepas tu, aku ada beli CD pasal hacking ni kat satu kedai, pada perkiraan aku, beli CD kat kedai, sure la selamat kan.Tapi rupanya lepas scan, cilakak, penuh malware, lagi banyak plak dari yg dulu.. Backdoor, trojan, worms, semua ada., hampeh..

So kepada kawan-kawan di luar sana yg ada cita-cita nak belajar pasal hacker ni, sekali lagi aku ulang, SENTIASA berhati-hati.Sekian Assalamualaikum.