Sunday, May 29, 2011

Taksub Google Menghilangkan Sifat Keperimanusiaan

Assalamualaikum wbt..



Wah ape mende la Farhan AJ mencarut pagi-pagi ni kan.Sebut pasal Google.com lak tu.Kang tak memasal je blog aku kene saman sebab menghina.Hahahaha..

Aku sekali lagi nak ajak korang berfikir sejenak di pagi yg segar ini *aku baru bangun je* .Cube korang hayati dialog di bawah *aku mmg gila dialog pun =_='' *

Ali - Eh Ahmad,aku ade nak tanye ko sikit la..ko kan terer pasal blog-blog ni.Camne ea kalau kita nak buat bla...bla..bla...

Ahmad - (Dia tawu camne nak buat) Alah,ko tanye je pakcik Google..

Korang dapat rasa tak something dari dialog di atas ??

Ya..aku langsung tak salahkan Google tu.Aku nak salahkan si Ahmad tu.Dia tawu ape yg si Ali tu tanye,dia tawu camne nak buat,tapi sebab malas nak explain,atau sebab dulu dia dapat maklumat tu dari Google susah-susah,so dia nak orang lain pun rasa kesusahan nak dapat maklumat tu.

Lama kelamaan amalan bantu-membantu di alam maya,malah di alam realiti pun, akan hilang.Ape - ape sikit,suruh tanya Google,ape-ape sikit,suruh tanye Google.Dah macam Tuhan dah aku tengok diorang buat Google tu.

Salah ke kalau korang tolong jap kawan korang tu ? Cuba bantu dia sedaya upaya.Kalau korang pun mmg dah buntu or tak tawu sangat dah jawapan tu,barulah korang suruh dia search kat Google.Ni tak,belum ape-ape dah suruh kawan tu cari kat Google.

Ya,,mungkin benda ni nampak remeh.Tapi aku seorang yg tengok sesuatu tu untuk jangka masa panjang,bukan setakat setahun dua ni ja,tapi 5-6 tahun nanti,rasanya tak de dah sikap bantu-membantu kat alam maya ni.Ape-ape sikit,sume rujuk Google.Kalau pasal hukum-hukum ,tak nak lak rujuk Al-Quran sedangkan 'database' Al-Quran tu lagi luas daripada Google tu.Yang diorang suke,buat hukum sendiri.Tu je la diorang pandai pun.

So sama-sama la kita fikir ek.Memang la bila dah ada Google,dan semua enjin carian ni,agak memudahkan kehidupan.Tapi jangan la sampai kemajuan tu mengikis sifat semulajadi manusia yg ada dalam diri kita ni.InsyaAllah bila kita tlg orang sekali,Allah SWT tolong kita 2 kali.

Till then,May Peace be Upon You ! :D