Monday, April 25, 2011

Tutorial - Ringankan Blog Dengan jQuery Lazy Load


Assalamualaikum ..bertemu kita buat kali ke -3 hari ni..hehe..kali ni aku akan ajar something really useful untuk semua blogger..

Korang pernah tak alami trafik menurun ?? Atau kekurangan reader atau new follower ?? Atau reader berkurang dengan mendadak ??

Salah satu jawapannya adalah kerana blog anda 'berat' atau loading untuk blog anda sangat lambat..so ini membebankan reader2 yang mempunyai internet connection yg agak lambat atau pengguna broadband..

So aku nak bantu korang atasi masalah ni di samping bertimbang rasa kepada reader2 seperti yg dinyatakan di atas..satu je penyelesainnya,iaitu dengan meRINGANkan blog korang..

Sebelum tu,korang boleh check berat blog korang di website ni,masukkan URL blog dan klik Check!


Perkara yang korang harus bagi perhatian ialah SIZE..jika size blog korang melebihi 100 KB,bermakna blog korang BERAT dan menyusahkan reader line..

Info = blog yang berat mungkin kerana banyak gambar di entry atau di sidebar korang.So if pengunjung masuk blog korang,ianya akan menjadi lambat untuk load kerana gambar2 tersebut.So daripada korang buang gambar2 kesayangan korang di dalam blog tu,lebih baik korang gunakan cara di bawah

Cara Mengatasi Blog Yang Berat - Pasang Widget jQuery Lazy Load

Info-Widget ini akan skip loading gambar yg ada dalam blog korang..bila korang scroll screen ke bawah,barulah gambar2 tu akan loading satu demi satu mengikut turutan..so loading di awal akan menjadi cepat :D

1.Login Blogger Dashboard --> Design --> Add A Gadget --> HTML/Javascript.

Copy dan paste kod di bawah pada content HTML/Javascript.







2.Akhir, sekali, klik Save.

p/s:

1. Jika tiada sebarang efek berlaku selepas kod di Save, sila paste kod tersebut sebelum atau di atas kod  
< / b o d y > (sila rapatkan code ini) pada script template dalam edit html di Dashboard > Design > edit html 

2. Jika tiada seberang perubahan selepas kod di paste di atas atau sebelum kod , sila paste kod tersebut sebelum atau di atas kod 
< /  h e a d > (sila rapatkan code ini) dalam edit html di Dashboard > Design > edit html 

Semoga blog anda menjadi semakin ringan,dan semoga reader dan follower anda meningkat semula !!

Assalamualaikum..

rujukan= maribinablog.blogspot.com