Saturday, April 23, 2011

Tutorial- Pasang CommentLuv Untuk Blogspot

Assalamualaikum..

Entry ni bagi menjawab kerakusan CL dan CG yg meroyan di ruang komen aku n suruh aku gune pop out window comment,seolah2 aku x tawu perbezaan embbed dan pop out neh..kan dari dulu aku buat pop out window comment ?? So bila aku ubah tu,maknanya ada something la..Aku buat embbed disebabkan aku telah memasang widget CommentLuv yg lebih canggih dan mengatasi sistem comment blogspot yg lama tuh..kalau x ,xde saja2 la aku buat embeded comment neh =.=''

So,kali ni,aku nak ajar korang camne nak buat widget CommentLuv pada blogspot korang..widget ni telah membawa sistem komen entry maju setapak ke hadapan..

Apa yang bestnya,sistem ni dilengkapi fungsi RSS Reader,bermakna,bila korang taip komen je,sistem ni akan detect entry latest korang secara automatik,dan akan memasukkan link entry terbaru korang tu bersama2 komen korang..so bila aku baca komen korang,aku akan nampak la entry terbaru korang tu..best kan ?? X payah susah2 nak gune html code atau nak paste entry terbaru korang bile komen kat entry aku..widget ni akan detect secara auto..jimat masa..

Dan widget ni juga support fungsi auto-backlink...bermakna,bila korang komen kat entry aku,secara free korang dapat backlink jugak..Dan penggunaan CommentLuv ni jugak menguntungkan,kerana ia akan meningkatkan kedudukan entry kita di dalam senarai search Google...contohnya,kalau ada blogger yang PR(PageRank) dia tinggi,n dia komen dalam entry kita,maka entry kita tu berkemungkinan tinggi untuk berada di kedudukan tinggi dalam First Page dalam Google Search..wa..best kan ?

Ok..end of talk,so how do we set this thing ?? OK aku cakap melayu la..senang faham sket kan =.=''

ATTENTION !! SILA TUKAR SETTING COMMENT ANDA KE "EMBEDDED BELOW POST" DAN BUKANNYA "POP OUT WINDOW" UNTUK MEMASTIKAN SYSTEM INI BERFUNGSI !!

Langkah-langkah untuk memasang CommentLuv di Blogspot:

Cara paling senang nak pasang CommentLuv adalah dengan memasang IntenseDebate kat Blogspot korang. Register kat IntenseDebate.com.

1. Login dan klik Install IntenseDebate.Korang sign up,pastu masukkan butir2 peribadi,pastu klik ok macam biasa..dia akan antar verification email kat email korang..korang masuk email dan klik link dalam email tu untuk teruskan pemasangan..

2. Dah add tu, jangan continue dengan step dia lagi. Klik Sites > Blog anda > Plugins >Activate CommentLuv. Edit la segala options yang ada, boleh letak Facebook share button sekali kalau nak.

3. Dah set up, klik Tools > Reinstall.

4. Select installation type: Aku cadangkan supaya pilih Template. Tak susah sangat sebenarnya.

5. Install only on all new post, kalau tak komen-komen lama akan hilang (hidden).

6. Buka Blogger.com > Dashboard > Blog anda > Layout > Edit HTML > Download Full Template.Better korang save kat desktop..senang korang nak cari japgi neh..

7. Browse file .xml tadi(yg kat langkah 6 tadi), klik Upload file and continue.

8. Dah upload, copy code (CTRL+A dan CTRL+C) yang telah di modify.

9. Lepas tu pergi semula ke Blogger.com > Dashboard > Blog anda > Layout > Edit HTML > paste (CTRL+A dan CTRL+V) code baru di halaman edit html tersebut..preview dulu,kalau semuanya tampak ok,baru lah save..

p/s - system ini hanya akan berfungsi di entry terbaru selepas korang pasang widget ini .harap maklum


BERIKUT AKU SERTAKAN GAMBAR2 PROSEDUR PEMASANGAN UNTUK MEMUDAHKAN KORANG FAHAM..