Sunday, April 3, 2011

Deja Vu - Perasaan Seolah2 Pernah Mengalami Sesuatu Peristiwa


assalamualaikum para pembaca Tinta Penaku sekalian..

Pernahkah korang alami kejadian seperti atau seolah2 korang telah mengalami kejadian tersebut ??? OK aku tau ramai dah tau pasal ni..x nak baca pun xpa...aku just nak tanya kepada orang yg masih belum tau pasal ni..Peristiwa yg kita sedang alami atau baru je alami tu,dirasakan amat pelik,kerana kita seakan2 telah melalui peristiwa yg sama suatu masa dulu,walaupun masanya tidak kita pasti bila ianya telah berlaku..

Mesti korang pernah kan ?? Rata2 manusia yg aku tanya,semua mengakui pernah mengalami kejadian serupa ?? Jangan takut,korang masih waras seperti manusia yg lain jugak..inilah yg dinamakan DEJA VU...pergh nama macam menyeramkan je..haha..ini istilah bahasa Perancis kalau x salah aku..ianya bermaksud "pernah lihat" atau "telah melihat"..

Untuk penjelasan daripada saintis Barat,korang leh buka laman web Wikipedia ni ,klik di sini..

Ada petikan ringkas dari sebuah laman web ini yg berbunyi seperti berikut,

Déjà vu berasal dari salah satu kata atau frasa bahasa Perancis yang arti secara harfiahnya adalah “pernah melihat” . Maksudnya, seseorang mengalami suatu pengalaman yang dirasakan olehnya pernah dialami sebelumnya. Venomena ini (Deja vu) pertama kali di temukan dan diungkapkan oleh seorang ilmuwan Perancis yang bernama Emile Boirac yang telah mempelajarinya pada tahun (1851-1917) dan dibukukan yang berjudul “L’Avenir des sciences Psychiques” yang ditulisnya pada saat dia mengenyam pendidikan di University of Chicago

Beberapa definisi lagi boleh korang baca dari laman2 web berikut :


Deja Vu berlaku oleh kerana kelewatan otak memproses maklumat visual yang diterima. Kelewatan ini memberikan gambaran seolah-olah suasana yang berlaku kepada penerima pernah berlaku sebelum ini.Bagaimanapun,Deja Vu ni xde kene mengene dengan ramalan atau kebolehan seseorang melihat peristiwa lampau atau yg akan datang..

Ok korang klik la sendiri website2 yg ade kat atas tu untuk penjelasan secara saintifik..Tapi aku nak berikan penjelasan Deja Vu dari perspektif Islam..

Deja Vu ni berlaku kerana ketika sebelum roh kita ditiup masuk ke dalam jasad kita yg berada di dalam rahim sang ibu,Allah SWT telah menayangkan kepada kita segala perbuatan kita di dunia nanti..Ini bermaksud kita dah tengok pun apa kita akan jadi kat dunia nanti..Tapi xdela kita ingat semuanya..So cebisan2 memori itulah yg kita alami ketika berada di dunia nyata..Kita berprasangka bahawa kita pernah merasai,mengalami,dan berada di situasi tersebut kerana dahulu ketika di alam roh,Allah SWT dah tunjukkan kepada kita semuanya..So itulah penjelasan dari perspektif Islam.

So kepada sesape yg pernah mengalami situasi macam ni iaitu Deja Vu,jangan takut..Ianya x mempengaruhi apa2 kehidupan anda pun.Jangan terlalu fikirkan ttg hal ni dan jalani kehidupan korang macam biasa..So itu saja buat entry kali ni..

Sekian wasalam

14 comments:

Siti Safiyyah said...

err..dulu masa kecik2, seram gak bila tetiba mende tu berlaku exactly macam dah penah berlaku..ingatkan ape..nasiblah dah besar baru tau..so takde ape nak dirisaukan ekk ;p

Mss Ieza said...

urmm..
slao gak alami tp xpnah ase tkt pown..
juz ase cm plik jep..
hehe..:))

Farhan AJ said...

@ss-tu la..dari kecik kan jadi macam ni ?? aku x penah ndahkan..tapi curious gak dulu so kecik2 dulu aku dah g serang ustaz aku tanye..haha..

@mss ieza-tu la..x takut..cuma rasa pelik sbb betul2 macam pernah belaku kan..

nur aisya humaira said...

aah,kadg2 kan..mase dlu2,pk macam aku pernh mimpi perkara ni...keke

Farhan AJ said...

haha...tu la kan,,aik aisya bahasakan diri 'aku' ?? :hah

LiLohOnEy said...

nice entry :)

btw, thx singgah :)

SyedGraphix Dot Com said...

hahaha.. dulu...aku slalu ckap camni "ehhh..ni macam dalam mimpi aku je" kah3 XD

Farhan AJ said...

@liloh-u r most welcome..

@syed-kantoi ko selalu je tido..xleh beza mimpi dan realiti..haha

Unknown said...

woah..cite Deja Vu memang best..try la donlod..tp deja vu ni mmg dia dapat balik ke masa lepas. ahaks..

Farhan AJ said...

jt-hoh ?? masa lepas ?? wuuu best2..hehe..jom !

Anonymous said...

Assalam...ouwh mcm tuu rupanya...TQ, betul2 deja vu entry nie...kih3.hurm2 memang menarik dari sudut pandangan islam...astagfirullahallazim....ampuni laa dosa2 kami Ya Allah.amin

Anonymous said...

hah! bunyi mcm tajuk lgu korea jek..btw,intresting entry!

afifah said...

ada gak eh penerangan gini..sbb kdg2 tu aku deja vu ni...mmg aku penah lalui kejadian tu...kdg2 bila aku mimpii pon ad rasa cm deja vu ni...

=.='

phreak-id said...

Dulu kecik-kecik aku ingatkan aku ada superpower bila tiba-tiba jadi Deja Vu nih. Hahaha. Terpengaruh ngan TV betul..


Terbaru >Rosdan Keropok Losong @ Ketereh >Kecoh Fenomena Simbol Pelik >KFC Famous Bowl

Post a Comment

Komen yang best akan dihantar ke Akhbar Harakah! hahahahha !