Tuesday, October 19, 2010

Fitrah Manusia...

assalamualaikum...

kadang2,lau aku fikir pasal manusia ni,aku jadi pelik.....mmg macam2 jenis ada..baik yg positif mahupun yg negatif...apepun,kesimpulannya,manusia ni macam2 ada...so,bila kita jumpa sesorang yg kita masih belum kenal sepenuhnya,jangan la suke2 hati buat andaian pasal die...yg paling aku x tahan,manusia yg jenis anggap semua org leh terima perangai dia...

antara sikap2 manusia yg aku pernah jumpa :

* dia saja yg betui,org lain salah,kalau dia salah,dia akan cari jalan supaya dia betul jugak,,,

* dia nak org terima dia,tapi dia xnak terima org

* dia anggap semua org dapat terima dia,x kira dia buat jahat ka dia buat baik ka

* dia x kisah sapa pun nak kawan ngan dia,nak kawan atau xnak kawan,dia x kisah langsung,asalkan dia hidup bahagia..

* dia nak ramai kawan,tapi dia x pernah nak berusah nak jaga hati kawan2 dia..

* dia x pandai cari kwan,org xnak kawan ngan dia,dia hasut org lain lak supaya jgn kawan dgn org lain..

* dia lah bapa segala nakal,tapi berlagak seolah2 dia lah paling baik..

* mengaji x habeh,tapi cakap macam semua ilmu ada dalam kepala dia..

* dia nak disayangi,tapi segan nak tunjuk kat org...

* dia sayang seseorang tu,tapi cara dia tunjuk yg dia sayg,adalah dgn memaki hamun org yg dia sayang tu..

dan macam2 lagi lah yg aku jumpa...

atas sebab inilah,hukum manusia xleh diterima pakai seluruhnya,sbb manusia ni ada emosi dan perasaan..yg tidak sama...mana ada manusia yg ada kuasa nak buat peraturan,buat peraturan,yg dia dah tau,akan menyusahkan dia...mesti dia buat untuk menyenangkan dia...x semua la macam ni..cuma..kebanyakkan..

kesimpulannya,manusia ni fitrahnya,x sempurna...so,jangan ada sapa2 yg perasan lebih dengan menganggap yg dia ni zero mistake...cukup menyampah aku org macam ni..

ni semua pandangan aku ja..lau pandangan korang tu lain,x pyh la duk mai fire2 aku...simpan ja dalam hati sendiri..atau tulis dalam blog sendiri..

sekian..

wasalam