Saturday, July 9, 2011

(Edisi Bersih 2.0) Janganlah Berpecah - Belah Kerana Ideologi Berbeza

Assalamualaikum wbt..



Ye, aku tau , hari ni, semua perasaan yg terpendam selama ni dah terluah.Yang sokong sebelah sana,dengan hujah mereka, yang sokong sebelah sini, dengan hujah mereka jugak.Masing-masing nak tegakkan 'kebenaran' masing-masing.

Ya, aku juga punya pendirian aku.Aku juga punya pemimpin yg aku sanjungi dan aku hormati.Serupa dengan korang.Biarlah korang nak sokong mana pun, tapi janganlah sebab kita punya ideologi berbeza, kita nak bergaduh sampai menumpahkan darah.

Aku sokong pembangkang, ya , aku mengaku, sebab aku percaya dan sokong perjuangan Islam.Ya, aku tau, tiada manusia sempurna.Kedua-dua pihak ada melakukan kesalahan.Tapi kita nak tengok siapa yg paling sikit buat salah.

Aku xnak berpolitik kat sini.Aku cuma harap, kalau ye pun kita punya ideologi berbeza, elakkan la memaki hamun antara satu sama lain.Ia hanya membuktikan betapa kita tidak matang dalam berhujah.Kita ni mahasiswa, kita ni remaja, kita yg akan memimpin negara ni suatu masa nanti,insyaAllah.SO, tak payah la nak bertegang leher hanya kerana perbezaan ideologi.

Aku sendiri dah beberapa kali bertegang leher,berdebat,berhujah dengan orang lain, hatta kawan baik sendiri, hanya kerana perbezaan ideologi politik macam ni.Tapi setiap kali habis je berhujah tu, aku rasa sesuatu yg tidak menyenangkan.Tambahan pula kalau bertegang leher tu,dengan kawan baik sendiri,atau orang yg rapat dengan aku.Tekanannya 3x ganda lebih daripada berhujah dengan orang asing.

Aku cuma nak cakap , ko sokong PAS ke,ko sokong UMNO ke, ko sokong PKR ke, just be urself.Jangan nak bergaduh berbunuhan hanya kerana berlainan pendapat.Aku sokong PAS, sorang kawan baik aku sokong UMNO.Masing-masing kuat pertahankan pendapat masing-masing.Kat wall aku penuh dengan link entry-entry pembangkang,kat wall dia penuh dengan link entry-entry kerajaan, tapi kitorang still kawan baik.Masing-masing pandai jaga hati masing-masing.

Bukan tak de, banyak gak kawan-kawan aku yg berlainan pendapat dari aku, bila dapat tahu Datuk Seri Anwar Ibrahim dah cedera kat kepala ngan lutut sebab Bersih 2.0 tadi, dia gelak je, siap cakap 'padan muka'.Ni la yg aku nak tekankan.Kalau ye pun tak suke, tak payah la nak sebut depan-depan.Jaga hati kawan-kawan sama.Tambahan lak aku ni jenis panas baran.Cepat je nak marah-marah,tapi aku dah xnak gaduh-gaduh dengan kawan hanya kerana berlainan ideologi.

Tiada guna nak gaduh-gaduh.Kita masih muda.Siapa tahu, suatu hari nanti, kawan kita tu dibuka pintu hati untuk menerima kebenaran yg haq.InsyaAllah suatu masa nanti, siapa tahu,UMNO dan PAS mampu bersatu membentuk SATU negara yg benar-benar mengamalkan Agama Islam dalam pentadbirannnya..InsyaAllah..kita doakan..

Sekian, Assalamualaikum :D