Tuesday, June 21, 2011

Petua Menghasilkan Entry Baik,Kemas, dan Tersusun (for newbie)

Assalamualaikum wbt..



Kali ni aku nak kongsikan beberapa tips nak mengorat hasilkan entry yg kemas dan digilai ramai tersusun serta menarik.Ye,aku bukanlah otai pun,blogger picisan je.Tapi ade la jugak beberapa tips yg aku amalkan dalam setiap penulisan entry blog,

Nak tulis entry,bukan sekadar perlu ada idea dan olahan yg menarik je,faktor sekeliling pun korang kene ambil berat.Korang rasa yang mana dapat hasilkan entry yg lebih baik ? Taip entry dalam keadaaan selesa,badan sentiasa bersih, perut dah kenyang, atau taip entry dalam keadaan bising-bising, suasana sekeliling berselerak, dan segala bagai lagi ? Aku rasa korang sendiri tau jawapan nye.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ni beberapa perkara yg akan aku buat sebelum hasilkan entry :

1) Mandi.Aku taip entry time aku baru lepas mandi.Badan segar, secara auto otak juga tengah segar.So idea datang mencurah-curah.

2) Kemaskan meja dan bilik.Petua ni aku amalkan juga sebelum study.Aku takleh hidup kalau duk selerak-selerak ni.Kena tengok semua kemas dulu,baru bleh taip entry.

3) Makan.Biasa la beb, perut lapar,idea tak masuk :D

4) Bersihkan keyboard laptop.Ok ni maybe agak pelik,tapi memang aku buat ==''

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


 Ok..Ini pulak beberapa tips nak hasilkan entry yg baik, tersusun dan kemas.

1) Jangan gunakan bahasa pasar.Ini mempengaruhi SEO blog korang.Kalau korang amalkan bahasa pasar dalam entry,susah untuk blog korang dijumpai apabila orang search keyword kat Google ke,Yahoo ke.

2) Make sure perenggan-perenggan adalah lebih kurang sama panjang.Macam esei jugak la.Kalau ada perenggan yg kejap panjang kejap pendek,esei tu akan jadi tidak kemas.First impression pun maybe dah failed.

3) Gunakan justify untuk seragamkan margin entry korang.Jangan biarkan entry korang tu senget sana sini.

4) Jangan gunakan banyak warna dalam entry.Korang nak ramai readers korang pakai spek ke lepas ngadap blog korang ?? hahah.. aku selalu warnakan beberapa keyword penting je dalam entry aku.

5) Tajuk entry mestilah mantap,tak pendek,dan tak panjang,dan mestilah menggambarkan apa yg korang nak sampaikan dalam entry.Jangan pulak tajuk pasal hang out dgn kawan-kawan,tibe-tibe isi entry korang citer pasal LRT lambat la,kawan lambat sampai la,ape la,sampai penuh 3-4 perenggan.

6) Selitkan sekeping gambar yg menarik,alah Google je, dan sekali lagi,make sure ada kaitan dengan isi entry korang.Jangan letak banyak sgt gambar,nanti berat entry tu,blog korang pun akan jadi berat, susah orang nak loading blog korang.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok so tu la beberapa tips dan petua untuk hasilkan entry menarik untuk aku.Hope dapat korang aplikasikan dalam penulisan entry korang jugak.Assalamualaikum :D