Wednesday, May 4, 2011

Ape Korang Nak Jawab Kalau Korang Jadi Aku ??

IKLAN !!!! Aku nak minta Jasa baik korang untuk VOTE header blog aku ni dalam Contest WWWOW Digi Award neh..Please la vote ye..klik ikon di atas entry neh..

Assalamualaikum wbt....

Hurm..nape la 2-3 hari ni aku xde mood nak update entry best2..ntahla..rasa x bermaya je...dah depan lappy dah,tiba2 idea melayang..UV n trafik pun merudum.camne nak apply Innity neh..hahah...

Tapi xpe,kali ni meh kita berfikir sejenak ttg perkara yg aku nak citer kat korang ni...Korang ada adik x ?? Laki ke,pompuan ke,x kesah..yg pasti ada adik...pernah x adik korang tanye soalan yg korang sendiri agak ragu2 nak bagi jawapan supaya dia faham...maksud aku di sini adik2 yg umo 3-5 tahun..yg macam x mumayyiz lagi tu..selalunya yg hiperaktif,dan nampak macam gaya2 genius,selalu la tanya soalan pelik2 neh..

Aku ada adik macam tu...nama dia Faris Akmal n kami panggil dia ayish...umo dah 6 tahun..tapi sejak kecik lagi dia mmg cepat belajar..dia ada kakak yg tua 2-3 taun sikit je dari dia..so si kakak ni selalu ajar dia ape yg dipelajari di tadika n skolah..

Ni la diorang...kiri tu Ayis n kanan tu Alin

So aku syak si ayish ni banyak sgt berfikir..n kadang2 dia akan datang dengan soalan yg x dijangka2 akan keluar oleh mulut budak berusia 4-5 tahun ni...antara soalan2 yg dia selalu tanya :

1) Kenapa Allah SWT cipta manusia, pastu Allah SWT nak matikan manusia balik ??

2) Kalau mati tu,sakit macam mana ?

3) Kenapa tirai(langsir) ni dipanggil tirai ??

4) Kenapa abang(aku la =.='') jadi abg ayish ??

5) Kalau ayish mati nanti....(ape tah dia tanya hari tu,aku lupe dah..)

6) Kenapa Allah SWT marah syaitan...depa(diorang) gaduh ke ?? =.=''

7) Syaitan buat apa sampai Allah SWT marah dia ??

dan macam2 lagi la soalan yg si ayish ni serang kami sekeluarga..mmg la kalau untuk budak2 besar yg tanya,senang je kite jawab pakai hadis la,analogi la,fakta sains dan segala bagai...masalahnya ni budak kecik umo 3-5 tahun...macam mane la aku nak xplain sampai dia faham..

So terpaksa la aku turunkan level otak aku ke standard budak 5 tahun balik n jawab soalan dia tu..alhamdulillah dia faham..tapi dalam hati ni duk risau la,ape pulak la soalan dia nak tanya lepas ni..macam2 dalam kepala dia tu..

Tu la org cakap,umo kanak2 ni,time otak dia nak mengalamai tumbesaran yg laju..kalau kita belajar biology pun,time ni la tumbesaran paling pantas,.so dalam otak diorang tu penuh curiosity,nak tawu itu,nak tawu ini...penat jugak la nak menjawab..

Ape pun,aku bersyukur sbb kedua-dua adik bongsu aku ni cukup cepat belajar..sekarang ni pun dua2 tu hari 2 ngadap laptop je..terpaksa sediakan satu laptop khas untuk diorang berdua je..kejap main game,kejap belajar ape tah gune laptop tu...sedar2 je dah ade folder masing2 sorang satu kat desktop laptop tu,

"Fail alin" dan "folder ayish"

=.='' Alahai adik abg....

Aku akan jaga diorang betul2 sampai la jadi manusia berguna *padahal tiap2 hari ko marah diorang sbb asyik memekak* hehe... 

p/s : tiap2 hari diorang main game "Plant vs Zombie" pastu memekak nyanyi lagu game tu bila habis..haha..

Assalamualaikum wbt :D