Thursday, March 3, 2011

Kuih Bahulu dan Kaitannya Dgn Mata Manusia


assalamualaikum pembaca2 an sekalian.. (n_n).

hurm...geleng kepala an tengok masyarakat hari ni,ramai yg dah jadi pelik2...ade je perselesihan faham yg berlaku..kadang2 tu,merebak sampai nak berbunuh2...ni bukan :bunuh dalam BCR tu(haha...sengal),tapi bunuh yg betul2..bukan cobaan lagi dah..ish3x...maka musnahlah satu perkara yg Islam cukup jaga,iaitu nyawa..

Kadang2 tu,berebut harta pusaka pun leh sampai bunuh2...yg ni x puas aty kat yg tu,yg tu x puas aty kat yg nie,lame2 habis..dah nak gaduh bertumbuk,dua2 x pandai,so main bomoh je la...x pun upah pembunuh upahan..adeh..macam2 dunia ni..

Perselisihan faham ni,cukup bahaya..padahal benda remeh je kadang2..pada firasat an la,selalunya terjadi sbb diorang ni x menilai sesuatu dgn mata hati...mata hati ?? ape tu ?? ...bile lak hati ada mata...jap2..sabo eh jang.. an nak terangkan la nie..

Manusia ni,excelli,ada 4 jenis pandangan..atau 4 jenis mata... huh ?? (ape ko merepek ni farhan??)..n sbb cara manusia melihat sesuatu perkara tu,berbeza2 mengikut jenis mata ni,so diorang salah faham..so berbunuh2 la diorang..adeh..pendek akal tol..ops2..jap2..bukan maksudnya,mata yg kita ada tu,yg dua biji tu,yg comel2 tu,yg hazel2 ala2 org arab tu,bukan2...yg tu mmg la mata ko..adeh..maksud an,'mata' tu adalah pandangan atau persepsi sesorang terhadap sesuatu perkara atau isu atau objek,atau ape2 lagi lah..

Ok,xmo cakap panjang2..en3 petang ni ringkas je..sekadar berkongsi ilmu yg an belajar kat DQ dulu... 4 jenis mata tersebut ialah mata biasa,mata akal,mata nafsu,dan akhir sekali,mata hati,yakni mata yg paling afdhol digunakan... :)

Ok,untuk menerangkan lagi ttg 4 jenis mata ni,an bagi satu analogi...analogi ?? ape tuh ??? adeh..analogi tu contoh la.. =_="

Azman seorang mahasiswa di sebuah universiti di luar negara...sudah lama beliau tidak pulang ke kampung halaman di Malaysia..Pada suatu hari,beliau menerima sebuah bungkusan,dari ibunya di Malaysia..Bila beliau membuka bungkusan itu,rupa2nya ianya se'tupperware' (bahasa apa an guna ni ??) kuih bahulu...lalu.... cut !!

p/s - sorry bahasa melayu an x berape elok..haha..

Ok,an cut citer tu sampai dia bukak kotak bahulu tu je..sbb an nak terangkan pasal 4 jenis mata tu la..korang ingat x lagi an kate tadi an nak citer ?? huh..x ingat dah la tu..terliur nak makan kuih bahulu tu..haha..

1.Mata Biasa

Andainya......err..ape name budak tadi tu ?? hah,..azman..ingat dah..(lol jugak an ni..)ok..andainya si azman tu melihat kuih bahulu tu menggunakan mata biasa,dia akan sekadar nampak bahulu saje..x lebih dari tu.. x terlintas ape2 langsung di akal fikirannya bila melihat kuih bahulu tu..

2.Mata Akal

Huh..kalau dah namanya mata akal,maknenye banyak la yg difikirkan si azman tu..kalau azman tu melihat bahulu tu dgn mata akal,maka dia akan berfikir dalam2 ttg kuih bahulu tu,n maybe dalam hati die bunyi macam ni ,"camne la org buat kuih bahulu ni..ramuan ape diorang pakai ek ? nampak cantik n menyelerakan..teksturnye sgt sempurna..ade bentuk2 lagi..bentuk ikan.bentuk bintang..rasanya pun enak..tepung ape diorang gune ea? "....hah..dan macam2 lagi la si azman akan berfikir ttg kuih tu..sampai basi pun rasanya dia x makan lagi bahulu tu,duk bz memikirkan camne kuih bahulu dibuat..dah nama pun mata akal kan..huhu..mesti la fikir panjang..

3.Mata Nafsu

hoh..yg ni lagi punah..dah nama pun nafsu,an x xplain pun rasenye korang dah tawu kan ??? haha..kalau la si azman tu usha bahulu tu dgn mata nafsu,x sempat tengok sape pengirim rasenye,dia bedal sampai licin tupperware tu..haha..x pelawa kawan2 makan sekali dah rasanya..haha..nafsu makan yg buas..haha...

4.Mata Hati

hurm..yg ni la mata paling afdhol pun..kalaula si azman tu melihat kuih bahulu tu dgn mata hati,mesti dia mengalirkan air mata secara otomatik...aik ??? sebab ape lak ?? sebab...dia dapat rasakan dalam hati dia melalui kuih bahulu tu,ibunya amat rindukan dia,nak sgt tgok muke anak dia ni,sampai sanggup hantar kuih bahulu merentasi negara...maka si azman pun konfirm akan tepon mak dia terus lepas tu,x makan2 lagi bahulu tu..ish3x.. an tgah tulis en3 ni pun nak nanges..adeh..tacing2..

-the end-

ok2..dah la tu tacing2 sket2..huhu..so korang sure dah faham apa perbezaan sume mata2 ni kan ?? so sbb tu la an cakap,maybe ramai2 yg gaduh2,selisih faham ni,sbb diorang nilai sesuatu perkara menggunakan mata yg berbeza,ada guna mata biasa ja,so dia buat dek je la,,,yg guna mata akal,nak debat2 sampai dia je yg menang,yg guna mata nafsu,masyaAllah je lah...kalau sume gune mata hati,insyaAllah,xkan berlannya gaduh2 ni..

So that's all yg an nak citer petang2 ni..sori la panjang sket..haha..

OK,nak p balik Kelantan ni,melawat pengasuh an dulu..tapi bukan sbb dia antar kat an kuih bahulu la..haha..

5 comments:

adamzico said...

An: Erm.. tima kaceh kerana kongsi ILMU ni.. wink!

Mohamad Farhan Bin Shamsuri said...

same2 zico.. :)

Shamsuddin Amin said...

suke bahulu...^^

Mohamad Farhan Bin Shamsuri said...

hehehe...bahulu sedap..yg bentuk ikan uh..

Life is GreaT said...

huhu.. sedap lak tngok bahulu ni.. lama x mkn bahulu..

follow me k..

http://niza-alexander.blogspot.com/

Post a Comment

Komen yang best akan dihantar ke Akhbar Harakah! hahahahha !